Er is niet echt 1 oorzaak voor WOI.
Sinds de uitvinding van het gatling gun in de VS aan het eind van de burgeroorlog was een wapenwedloop bezig tussen de Europese supermachten van de tijd. Probleem daarbij was wel dat bijvoorbeeld het Ottomaanse rijk bijzonder zwak was en op heel slechte voet stond met Frankrijk, Engeland en Rusland. De enige reden dat het Ottomaanse rijk nog zo lang bestond als het deed is dat geen van die 3 het de anderen gunde om de nekslag uit te delen.

De conflicten van Rusland met het Ottomaanse rijk zie je zo ook terug in de Krim oorlog (zo ongeveer een generale repetitie voor WOI).

Ander probleem waren de spanningen tussen Frankrijk en Duitsland om Elzas-Lotharingen. Al sinds de splitsing van het Karolingische rijk door Lodewijk de Vrome zijn de Duitse en de Franse zijde met elkaar in conflict over dat gebied. Bij de heroprichting van het Duitse rijk was het dan ook eigenlijk meteen raak en de Frans-Duitse oorlogen waren het gevolg.

Verder waren er op de Balkan behoorlijke spanningen tussen de Serviërs en Oostenrijkers waar Rusland in het midden zat omdat het een vrij grote Servische bevolking heeft. Daarbij waren de Europese vorstenhuizen veelal aan elkaar verwant waardoor je een aantal sterke allianties kreeg.

Bijkomend probleem was dat het relatief nieuwe Duitsland een zwakke positie had tov met name Engeland omdat het land eigenlijk te laat was om nog mee te doen aan de race om de wereld te koloniseren. Duitsland wilde ook mee doen maar kon zich er eigenlijk niet meer tussen krijgen en kwam daarbij in conflict met Engeland. Het resultaat was dat Duitsland enorm in zijn vloot ging investeren wat de band tussen Engeland en Frankrijk enorm versterkte.

Weer een ander probleem was dat in de tussentijd de technologische ontwikkelingen ver voor gingen lopen op de politieke. Nieuwe wapens zouden de manier van oorlog voeren drastisch veranderen maar het denken in de politiek en de leger top indertijd zat nog steeds min of meer in de tijd van de oorlogen met Napoleon. Het resultaat was dat toen de bom eenmaal baste de gevolgen van deze nieuwe oorlog vele malen erger waren dan iemand on de top had durven denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de spanning tussen Servië en Oostenrijk uiteindelijk als eerste barstte is naar mijn idee niet meer dan toeval. Maar probleem was dus wel dat Rusland een plicht had nar de Serviers en Oostenrijk te hulp kwam, Frankrijk en Engeland zich bij Rusland aan sloten vanwege hun alliantie met de Tsaar, Duitsland met Oostenrijk mee ging doen ivm Elzas en het Ottomaanse Rijk zich bij de as aan sloot omdat het een kans zag zich van Rusland als rivaal te ontdoen en daarmee zich militair weer te vestigen in Europa. En daar de strijdende partijen met afstand het grootste deel van de wereld controleerde (zeker toen tegen het einde de VS zich ermee gingen bemoeien aan de Frans-Britse kant) werd gesproken van de wereldbrand. De term WOI kwam was veel later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*ik bedoel in die eerste zin dat Rusland een plicht had naar Servie en Duitsland Oostenrijk te hulp kwam.
Duitsland en Oostenrijk stonden al langer tov Engeland en Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ook duidelijk, hoewel je heel kort gezegd al die internationale spanningen en afspraken natuurlijk wel als oorzaak zou kunnen zien. Het was natuurlijk niet ech 1 oorzaak, zoals je ook aangeeft.

Andere antwoorden (3)

Moord op Franz-Ferdinand
Velen zeggen dat de oorzaak van de Eerste Wereldoorlog de moord op Franz-Ferdinand, kroonprins van Oostenrijk-Hongarije, was. Deze moord werd op 28 juni 1914 gepleegd door Gavrilo Princip. Oostenrijk-Hongarije beschuldigde Servië ervan dat het een Servisch complot was. Zij hadden geen bewijs, maar hoogstens een aanwijzing: Bilinski van de Servische regering wist van de plannen, maar deed er niets mee. Oostenrijk-Hongarije greep deze gebeurtenis eigenlijk aan als rechtvaardiging om oorlog te beginnen tegen Servië, wat ook geïmpliceerd wordt door het ultimatum dat Oostenrijk-Hongarije stelde aan Servië. Dit ultimatum was zo scherp gesteld, dat Servië deze bijna zeker zou afwijzen.

Bewapeningswedloop
In de periode voor de eerste wereldoorlog vond de industriële revolutie plaats. De kapitaalkracht nam toe en er werden nieuwe en zwaardere wapens uitgevonden. De bewapeningswedloop werd in gang gezet.

Maar bij dit punt zijn vraagtekens te plaatsen: de vlootwedloop tussen Engeland en Duitsland was bijvoorbeeld in 1913 op zijn einde. Ook was er bij de uitbreiding van die vloten geen plan om de vloot van de ander te kunnen verslaan. Duitsland bijvoorbeeld had alleen plannen ontwikkeld tegen Rusland en Frankrijk en niet tegen Engeland.

Machtspel
In het begin van de twintigste eeuw was er sprake van twee machtsblokken die tegenover elkaar stonden. Aan de ene kant Engeland, Frankrijk en Rusland (geallieerden) en aan de andere kant Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Italië. Als twee van deze landen in conflict zouden raken, werden de andere vier ook meegetrokken in de oorlog. Dit was een dreigende situatie. Naast deze allianties hadden de afzonderlijke landen nog losse verdragen gesloten met andere landen. Rusland steunde bijvoorbeeld Servië.

Maar ook hier zijn weer kanttekeningen te plaatsen: de twee allianties waren niet zo sterk getuige het feit dat Italië op 23 mei 1915 aan de geallieerde zijde ging vechten. Duitsland was bang Oostenrijk-Hongarije als bondgenoot te verliezen en dus niet alleen de sterkte, maar meer nog de zwakte van de alliantie deed Duitsland steun toezeggen aan Oostenrijk-Hongarije.

lees het essay hier in zijn geheel

http://greatwar.nl/students/papers/lode/lode.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Eerste Wereldoorlog begon toen de Oostenrijk-Hongaarse troonopvolger, Franz Ferdinand en zijn vrouw werden doodgeschoten in de stad Sarajevo, de hoofdstad van Bosnië-Hercegovina.

Het uitgebreide antwoord, vindt je in de link:

http://members.home.nl/keesdebrouwer/eerste_wereldoorlog/01_de_aanleiding.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moord op Franz-Ferdinand was echt niet de oorzaak, hooguit een aanleiding.
De moord op Franz Ferdinand en zijn vrouw in Sarajevo was inderdaad niet meer dan de aanleiding, het was de vlam in de pan waardoor WO I begon. Daarvoor wilden alle landen na allerlei uitgestreden oorlogen en oud zeer weer op verhaal komen en waren ze sterk nationalistisch ingesteld. Ze sloten onderling allemaal bondgenootschappen af. Frankrijk wilde van de Duitsers Elzas-Lotharingen terug en zocht toenadering tot Rusland. Engeland wilde met Duitsland in zee, maar Duitsland wilde niet en dus zocht Engeland ook toenadering tot Frankrijk en Rusland: de Triple Entente. Duitsland zag zich hiertegen als slachtoffer. Duitsland en Oostenrijk-Hongarije waren ook bondgenoten. De Balkanstaten bloeiden nationalistisch op en zochten aansluiting in Duitsland-Oostenrijk-Rusland. Nationalisten bepaalden steeds meer het beleid van een regering. Er werden steeds meer claims gelegd en volken die al jaren onder een ander bestuur leefden en zich er naar hadden aangepast zoals de Tsjechen en Polen, wilden nu een eigen staat. Ze zochten steeds meer steun in extreme groeperingen. Duitsland werd als minder grote mnogendheid gezien want het bezat geen koloniën. De Duitsers zelf zagen het als achterstand. Duitsland had wel het sterkste landleger ter wereld. Maar: de sterke partners van de bondgenoorschappen lieten zich leiden door de zwakke partners uit angst om deze te verliezen.
Dus: veel onrust, veel geharrewar, veel oud zeer, veel jaloezie, wie wil met wie, wie lijft wie in en waarom, als ik met jou meedoe doe jij dan met mij mee, als ik voor jou dit doe krijg ik dan dat van jou, et cetera. En alle bondgenootschappen hadden ook al plannen gemaakt om die of die, dan en dan, hoe en daarom aan te vallen.
Oostenrijk Hongarije was door de eerdere oorlogen een erg zwakke partner in het bondgenootschap met Duitsland en probeerde zich te verrijken met de inname van Bosnië Herzegovina en had zijn oog laten vallen op Servië. Toen Frans Ferdinand, de aartshertog van Oostenrijk Hongarije door een Serviër in Sarajevo werd vermoord moesten alle bondgenootschappen hun afspraken waarmaken, want Oostenrijk Hongarije eiste genoegdoening. Duitsland moest voor Oostenrijk Hongarije opkomen en Rusland liet Servië (bondgenoot van oudsher) vallen. De oorlogsverklaringen vlogen om de oren en door al die bondgenootschappen was opeens heel Europa in oorlog tot in het Ottomaanse rijk (Turkije en omstreken) aan toe.