De Franse Revolutie heeft in zoverre invloed gehad, dat de beweging van de Romantische literatuur, een tegenbeweging werd. Deze tegenbeweging vond vooral plaats in de negentiende eeuw, en was bedoeld om weg te gaan van de realiteit. Men dwaalde toen terug in verhalen over het verleden. (Denk dan aan verhalen over kastelen en ridders). Bij de Romantiek is gevoel erg belangrijk, omdat met de opkomst van machines alles erg kil werd. Het is dus niet alleen de Franse Revolutie geweest die invloed heeft gehad op de literatuur. (Vaak is het zo dat er meerdere factoren een rol spelen op een bepaald onderwerp)

Nog even kort. Franse Revolutie met de ideeën van de Verlichting, creëerden samen met de industrialisatie een tegenbeweging de Romantiek.