Omdat hij de titel "prins" droeg van het soevereine prinsdom Orange (zuid Frankrijk).
En de hoogste titel van een prinsdom nu eenmaal prins is (denk maar eens aan Monaco).

Het idee een prins is een zoon van een koning is hier helemaal niet van toepassing,
De vader van Willem van Oranje was "slechts" graaf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het koning's huis is pas veel later verzonnen ,ik dacht door Napoleon ! z'n broer werd hier als koning gestationeerd . En het volks lied is pas door koningin Wilhelmina als zodanig benoemd .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nederland was geen koninkrijk, ze hadden stadhouders. En trouwens, hij was geen prins van Nederland toen... Hij was prins van een stukje land ergens in Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Willem van Oranje was wel prins maar niet van de Nederlanden. Nederland viel onder Karel de vijfde. Na zijn dood werd het rijk van keizer Karel (gestationeerd in Duitsland)verdeeld. Filips de tweede, zijn zoon in Spanje, kreeg toen de Nederlanden onder zijn beheer. Door inquisitie e.d., de geloofsvervolgingen etc o.a. door de fanatieke katholieke Filips de tweede ontstond de tachtigjarige oorlog. Willem van Oranje was ook tegen die vervolgingen en was dus op gegeven moment leider van de opstand met geld (leger) en politiek.
Nederland was toen niet zo koningsgezind het werd ook een republiek. De eerste van de wereld. Pas na het verslaan van Napoleon werd de toenmalige stadhouder en prins naar Nederland gevraagd die onze eerste gevraagde koning werd. Daarvoor was de broer van Napoleon door Napoleon koning van Nederland gemaakt . Napoleon zelf had zich toen al tot keizer gekroond.
Even in vogelvlucht. Meer van onze geschiedenis. Zie de link