Als gevolg van het optreden van de Patriotten (zie mijn antwoord op jouw andere vraag) ontstonden er ook 'Oranjecorpsen'. Vooral in Voorburg woonden veel Oranjegezinden. Onder leiding van Cornelis Siliakus deden zij sinds 1786 drie keer per week militaire oefeningen. In 1787 vernielden de Patriotten de huizen van de Oranjegezinden uit Voorburg. Vier weken later keerde stadhouder Willem V terug naar Den Haag, geholpen door het leger van zijn Pruisische zwager. Nu sloegen de Oranjegezinden terug. De Patriotten kregen een flinke aframmeling. Later dat jaar wilden vijf Oranjegezinde Hagenaars de Voorburgse Patriotten nog eens pesten. Ze brachten in de Patriotse herberg De Swaen een dronk uit op de stadhouder. Ze dwongen de kasteleinsknecht mee te proosten op Willem V. Die werd toen zo kwaad, dat hij één van de vijf Oranjegezinden doodstak. Hierop volgde een flinke rel. Oranjegezinden plunderden herberg De Swaen en vijftien Patriotse huizen. De knecht van De Swaen werd veroordeeld tot de dood op het schavot.
De Oranjegezinden stonden dus aan de kant van de stadhouder, Willem V.
Amadea
12 jaar geleden
In deze gaat het dus om STADHOUDER WILLEM V (1748-1806). Zijn achterban worden de oranjegezinden genoemd. Volgens mij wil je graag weten welke (inter)nationale personen en gebieden achter Willem V stonden. Hieronder lees je mijn antwoord.

Belangrijke oranjegezinden zijn :

Wilhelmina van Pruisen, echtgenote van Willem V (getrouwd in 1767) en hun kinderen Louise, Willem en Frederik.

Frederik Willem II, broer van Wilhelmina van Pruisen. Als staatshoofd heeft hij veel macht, waarvan Willem V gebruik kan maken.

George de Derde, de koning van Engeland. George was tevens de oom van Willem V.

De hertog van Brunswijk-Wolfenbüttel-Bevern .

De provincie UTRECHT is oranjegezind. Aldaar hebben de Oranjes veel bezittingen in o.a. Culemborg, Soestdijk en IJsselstein.

En ook in het gebied Den Haag - Leidschendam - Voorburg (Cornelis Ciliakus !) woonden veel Oranjegezinden.

Bovendien vond Willem V in het oranjegezinde Leeuwarden een veilig heenkomen bij problemen in de Republiek.