waar aan kan ik zien of een pop antiek is?

Graag zou ik meer inforatie willen hebben van een aantal oude poppen. Volgens familie zijn er kostbare poppen tussen. Aangezien ik totaal geen verstand van heb bedacht ik mezelf om een raad te vragen.
Vraag 1 welke van de poppen zijn oud/antiek?
Aan wat voor bedrag moet ik denken?
En waar vind ik liefhebbers voor deze poppen?

Mijn dank is groot

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Antieke poppen zijn zo gewild, dat de vraag groter is dan het aanbod. Dan is het toch leuk om met een mooie replica een verzameling completer te maken? Of als een origineel financieel niet haalbaar is, is de aankoop van een replica een leuke oplossing.
Een replica is overigens iets totaal anders dan een namaak.
Bij een replica wordt gebruik gemaakt van de originele kopmal. De trekken zijn daardoor hetzelde. De kop van een mooie replica is dan ook altijd gemerkt met hetzelfde merk en malnummer als van de originele pop. Maar ook ziet u soms een initiaal of een letter van de duplicator erbij.
Een mooie, echte replica heeft zijn prijs, zij het natuurlijk veel minder dan het origineel.
U kunt een replica ondermeer aan de volgende eigenschappen herkennen: Ten eerste staat er dus het echte malnummer en het merk van de oorspronkelijke, échte mal op het achterhoofd. Soms staat er een letter, een fiat of insigne van de latere replicator bij. Zoals bij mijn replica van de dreambaby van Armand Marseille. Daar is een W aan toegevoegd.
Ten tweede: bij een echt antieke pop is de binnenkant van de porseleinen kop wit. Bij een replica zijn binnen én buitenkant van dezelfde kleur.
Is er sprake van china-porelein, dan loont het de moeite om te kijken naar zwarte spikkeltjes. Dit zijn asrestjes uit de oven. Ziet u dat? In dat geval is de kans groot dat u een antieke china head of badepop in handen heeft. Een replica is in een moderne oven gebakken. As komt daar niet in voor. Dus is het porselein helder wit.
Ook aan het lijf zult u kunnen zien of de pop een replica is. Dit ziet er heel anders uit dan bij het origineel. Het textiel is niet oud en de handjes zijn van hetzelfde porselein als bij voornoemde kop het geval is. Bovendien komen replica's met handjes van papier maché zelden voor. Verreweg de meeste replica poppen hebben handjes en voetjes van porselein. Bij antieke poppen zijn die daarentegen meestal van hout of papier maché.
Gelede lijven van porselein komen wel voor bij replica's, maar zelden bij antieke. En, als er sprake is van vulling, dan is deze bij replica's meestal synthetisch. Bij antieke is vaak gebruik gemaakt van houtwol, zaagsel, gedroogde grassoorten, paardenhaar, kapok en dergelijke.
Een replica heeft zelden dezelfde kleurstellingen als het origineel. Bij de laatstgenoemde heeft immers ook de tand des tijds zijn verkleuringen toegevoegd. De verf bij replica's is harder, frisser en helderder.
fremar
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het boek (zoekterm) = Poppen en Poppenhuizen van Eileen King= staat veel over antieke poppen. De waarde van antiekgoed is afhankelijk van de tijdgeest en wat de 'gek' er voor geeft.
Neem bijvoorbeeld de twee schilderijen van Rembrandt een mannetje en een vrouwtje.
Samen € 160.000.000. Slaat helemaal nergens op. Maar de eigendomsrechten liggen bij de familie Rothschild. En dat scheelt een slok op een borrel. Waren de schilderijen van mij geweest, dan hadden ze wellicht € 16 of 160 of in het uiterste geval maar € 1600,-- opgebracht.