Wanneer "Native Americans", door ons Indianen genoemd, in vroeger tijden strijd leverden oftewel oorlog voerden, dan schilderden zij allerlei kleuren op hun gezicht, dit waren "oorlogsstrepen", net als dieren die om schrik in te boezemen hun grote verenpracht tonen, of hun staart (pauw) groot uitzwaaien met alle kleuren, deden indianen dat dus ook: de tegenstander moest direct schrikken van de geschilderde gezichten.

Toegevoegd na 1 uur:
Soms tonen dieren hun mooie kleuren om de andere sekse te veroveren, dat kan ook.
Een stinkdier doet het anders: stinklucht.
Een inktvis doet het weer anders: inkt spuiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor dit overzichtelijk antwoord, ik ga dit weer doorgeven aan mijn zoon!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Dat hangt er van af welk volk van "de indianen" jij bedoelt.
Er waren ontzettend veel volken en stammen die in Amerika woonden.
Hier vind je een lijst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Noord-Amerikaanse_indianenvolken

Jouw vraag is dus te algemeen. Ieder volk had haar eigen cultuur en gewoonten en dus ook de eigen manier van beschilderen van het lichaam. Wij kennen dan wel voornamelijk de "oorlogsstrepen", maar dat is maar een klein onderdeel.

Over het algemeen is bekend over de beschilderingen:
Wat betreft de beschilderingen, dit is ook een aspect van de kunst van de Indianen en kun je in verschillende varianten terugvinden. Behalve de Indianen deed zelfs de Oermens al aan beschilderingen!

De functie van de beschilderingen
Een beschildering is een visueel aspect van verandering, bescherming en het oproepen van krachten. Het biedt bescherming en helpt bepaalde krachten te activeren. Het helpt bij het oriënteren, het camoufleert, misleidt en verandert.
Beschilderingen helpen met het communiceren met de geesten, zo kunnen de Indianen zich met hogere krachten verbinden.
Beschilderingen van het lichaam gebeurde vaak bij bijzondere gebeurtenissen. Zo had je de oorlogsbeschildering en de vruchtbaarheidstekens. Maar ook bij gelegenheden als de dood en de jacht kwam je ze tegen. Verder betekenen lichaamsbeschilderingen respect binnen een groep, ze geven als het ware informatie over de krachten van de mens. Deze beschilderingen tref je bij het opvoeren van bv. heilige dansen en rituelen.

http://indiaansekunstencultuur.blogspot.nl/2009/01/les-2-achtergrondinformatie.html

Toegevoegd na 4 minuten:
En "stam" is ook een verkeerd woord!

‘Stam’ is een vertaling van het Anglo-Amerikaanse tribe (of het Anglo-Canadese band), wat zoveel wil zeggen als: een etnische of raciale groep (met name in een ‘primitieve’ en/of nomadische cultuur) die onder leiding van een of meer leiders in een gemeenschap leeft.

Dat is een ouderwetse en belerende term die afkomstig is uit de culturele antropologie, een Westerse wetenschap die ver afstaat van de culturele identiteit en het collectieve spirituele wereldbeeld van de inheemse volken in kwestie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een heel boeiend verhaal. Ik vraag me nu af of (en in hoeverre) je hetgeen u weergeeft onder het hoofdstuk "De functie van de beschilderingen" mag toepassen op het make-upgebruik in de moderne westerse wereld. Of is dit een te ondeugende gedachte?