Waarom is de jaartelling vanaf Christus, maar werd Jezus voor 1 januarie geboren?

Ik ben bekend met het egyptische geloof en dat daaruit vele dingen zijn overgenomen naar het christendom. Ook weet ik dat het dus met de stand van de zon te maken kan hebben maar duidelijk vind ik het niet...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

De jaartelling is niet vanaf Christus maar van zo'n 1000 jaar voor Christus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer werd Jezus werkelijk geboren. Over één ding is men het wel eens, het was niet op het jaar 1 voor Chr, en of het ook in December was is nog maar helemaal de vraag, en sterk afhankelijk van de insteek van degene die met de verklaring komt.

De kalender die wij nu gebruiken is een afgeleide van de Romeinse kalender die werd geïntroduceerd door Julius Caesar. In de 6e eeuw stelde een monnik genaamd Dyonisis Exiguus voor om als startdatum voor de jaartelling een unieke christelijke gebeurtenis te nemen; de veronderstelde geboortedatum van Jezus Christus. Gelijk met deze introductie kwam er een onderverdeling in de jaren voor Chr en die erna. Alleen hebben wij te weinig daadwerkelijke wetenschappelijke bewijzen om een en ander te onderbouwen. Evenmin weten we hoe oud Jezus was toen hij werd gekruisigd, de een zegt dat hij nog geen veertig was, terwijl anderen zeggen dat hij al bijna vijftig was. De bijbel is volgens allen de bron, alleen de wijze van interpretatie is anders. Volgens een Bijbelpassage werd Jezus geboren tijdens de regeerperiode van Augustus Caesar (44 v Chr - 14 n Chr). Mattheus en Lukas melden dat Jezus werd geboren tijdens de regeerperiode van Herodes de Grote, die stierf in het voorjaar van 4 v Chr. De evangeliën van Mattheus en Lukas staan ter discussie, want door sommige bronnen wordt de authenticiteit ernstig betwijfeld (Mysterieuze Jezus, Timothy Freke & Pete Ghandy). Volgens de auteurs van de Mysterieuze Jezus zouden die evangeliën gebruik maken van dezelfde bron, en juist daardoor overeenkomen, om het wat minder officieel te zeggen; ze zijn van elkaar gekopieerd. Er zijn ook bronnen die aantonen dat Herodes stierf in 5 v Chr, 1 v Chr en 1 n Chr.

Hij werd opgevolgd door Herodes Antipas (21 v Chr - 39 n Chr) Gedurende zijn (=Herodes Antipas) regeerperiode was Jezus een actief prediker en verrichtte hij wonderen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen waren ze nog niet zo slim