Maarten Luther was Duits,
Erasmus was Nederlands

Maarten was Theoloog en refermator
Erasmus was Theoloog en filosoof

Maarten was protestants
Erasmus was christelijk

Erasmus en de Hervorming van Luther
In 1517 zette Maarten Luther met zijn 95 stellingen op de kerkdeur van Wittenberg een proces in gang, dat de wereld voorgoed veranderde: de hervorming. De bestrijders van de hervorming verweten Erasmus dat hij voor Luther de weg had geplaveid.
Alhoewel Erasmus in principe sympathiek stond tegenover Luthers actie, had hij als vredelievende en relativerende humanist van het begin af aan bezwaren tegen diens optreden. Zeker toen duidelijk werd dat in Luthers visie geen ruimte was voor menselijke vrijheden, maar dat het leven volledig in het teken van het geloof moest staan, was de verwijdering een feit. Ondanks zijn herhaaldelijke uitspraken en zijn boek De libero arbitrio diatribe sive collatio (Collatie over de vrije wil) bleef de kritiek op Erasmus vanuit de Rome-getrouwen bestaan.
Keer op keer pleitte hij voor tolerantie tussen de diverse opvattingen. Het mocht echter niet baten, verkettering, vrijheidsbeperking en de brandstapel waren een feit. Wel legden zijn pleidooien de basis voor de tolerantiegedachte van latere 16e-eeuwers als Coornhert en Willem van Oranje. Overigens ging het bij de tolerantie voor Erasmus niet zozeer om de vrijheid voor de enkeling (voor Joden wees Erasmus die zelfs af), maar meer om de vrijheid van wetenschap en ideeën. Het moderne tolerantiebegrip (vrijheid voor de enkeling) is bij Erasmus niet te vinden.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zijn twee verschillende personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Desiderius Erasmus (1466-1536) was de redelijkheid zelve, altijd op zoek naar het vreedzame compromis. Zijn ideale mens was voorzichtig en respectvol, net als hijzelf. Maar het gematigde geluid van Erasmus werd vanaf 1520 overstemd door de veel fellere toon van onder meer Maarten Luther (1483-1546). Die felheid sloot goed aan bij de algehele stemming van vrees en benauwenis die vanaf het begin van de zestiende eeuw luidkeels zijn uitweg vond in de Reformatie.
Amadea
13 jaar geleden
Men zou kunnen zeggen dat Erasmus dacht en schreef, terwijl Luther handelde.