Een stadhouder werd niet gekozen. Een stadhouder werd aangewezen door de vorst (of andere heer) om namens hem een bepaalde stad of regio te besturen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je hulp
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar welke vorst dan?
Een stadhouder was een plaatsvervanger van een vorst in een van zijn gewesten en werd in de Zuidelijke Nederlanden gouverneur genoemd. De stadhouders werden door de vorsten en later door de provinciale staten aangewezen. Na 1747 was het erfelijk vanuit het huis van Oranje.

In de Nederlanden (Bourgondische Nederlanden (1384-1482) en de Habsburgse Nederlanden (1482-1581/1795) werden de stadhouders gekozen uit de hoge Nederlandse adel. Zij werden aangesteld door de Bourgondische vorsten, daarna door de Habsburgse vorsten bij wie zij dan in dienst waren. Karel van Gelre en de Saksische hertogen in Friesland hadden ook stadhouders aangewezen in gewesten die zij hadden bezet, tot de periode dat de Habsburgers in 1543 alle Nederlanden hadden veroverd na de Gelderse oorlogen.
Kort na de afzwering van Philips II van Spanje in 1581 vormden de Noordelijke Nederlanden de Republiek der Verenigde Provinciën. De afzonderlijke provincies waren onafhankelijk. Hun gezamenlijke belangen werden behartigd door een stadhouder die nu door de provinciale staten werd aangewezen. De stadhouder werd geassisteerd door de Raad van State, waar hij ook lid van was, en door de raadpensionaris van Holland, met de Staten-Generaal als oppergezag. Deze Raad was een bestuurscollege en bestond uit vertegenwoordigers van de adel. Uiteindelijk kwamen alle stadhouders in de Republiek der Verenigde Provinciën uit het huis Oranje-Nassau en werd het Noord-Nederlandse stadhouderschap erfelijk in 1747.
Willem V was de laatste erfstadhouder van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Hij moest vluchten en bereikte in 1795 Engeland.
Zijn zoon , de erfstadhouder Willem VI werd na terugkeer uit ballingschap in 1815 ingehuldigd als eerste koning van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
Willem V (1748-1806) was de zoon van stadhouder Willem IV en de vader van Willem I der Nederlanden, de eerste Koning der Nederlanden.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6998/de-laatste-stadhouder-willem-v-1748-1806.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het stadhouderstijdperk eindigde met de vlucht van erfstadhouder Willem V
http://historiek.net/stadhouder-willem-v-van-oranje-nassau/56510/#.VtVvHGb2aUk