Daar was de Joodse Tempel gebouwd, met daarin het Heilige der Heiligen, met daarin de Ark des verbonds , het heiligste van alle Joodse rituele voorwerpen. Later werd het voor Christenen en Moslims een heilige plaats, om verschillende redenen. Zie voor die latere geschiedenis de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens de Bijbel is de Tempelberg de plaats waar Abraham zijn zoon Isaak op het altaar bond om hem in opdracht van God te offeren. Dit is een bron van religieuze verdeeldheid, want volgens de Koran moest niet Isaak maar zijn oudere broer Ismaël worden geofferd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus van mij. had ik niet aan gedacht. Overigens staat op wikipedia dat de naam van de zoon van Avraham niet in de Koran staat. Ik weet dat niet maar wikipedia heeft vaak gelijk. Wikipedia:
Volgens het jodendom en christendom is de Tempelberg ook de plek waar Abraham bijna zijn zoon Izaäk offerde (Genesis 22[5]). Ook in de moslimtraditie offerde Abraham bijna zijn zoon. In de Koran wordt geen zoon bij naam genoemd, maar veel moslims gaan ervan uit dat dit Ismaël was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt mendelson. Ik denk dat om deze reden ook de tempel daar is gebouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens is het niet zeker dat Avraham (Abraham, Ibrahim) ooit geleefd heeft, laat staat op de berg die later Tempelberg is gaan heten is geweest.
Het kan dus zo maar zijn dat de teksten in Bijbel, Koran en Tora zijn bedacht nadat de Tempel er is gebouwd. Dat de Tempel daar heeft gestaan is wel historisch waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in mendelson.