waarom was het besturen van het rijk voor Karel de Grote zonder Grieks-Romeinse cultuur moeilijk?

In mijn geschiedenisboek zeggen ze dat het besturen van Frankische rijk voor Karel de Grote erg moeilijk was omdat er van de Grieks-Romeinse cultuur weinig van over was. Maar waarom zou het besturen moeilijk gaan zonder de Grieks-Romeinse cultuur?

Toegevoegd na 1 uur:
Het is nu te laat om een leraar erbij te halen, Ik heb natuurlijk niet voor niets bij Goeie Vraag mijn vraag gesteld, want ja, dat is de natuurlijk de laatste optie.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Erna55
8 jaar geleden
Dit is een vraag die je aan de leraar kunt stellen.

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat met de Grieks-Romeinse cultuur met name de cultuur van het Romeinse Rijk wordt bedoeld. Deze is gebaseerd op de cultuur van de Grieken.

Onder de Romeinen was de hele samenleving erg gestructureerd en efficiënt vormgegeven. Verder golden in het hele Romeinse Rijk dezelfde regels. Daardoor kon de Romeinse beschaving heel welvarend worden en kon deze vele eeuwen blijven voortbestaan. De Romeinen waren heel succesvol op allerlei gebieden, bijvoorbeeld op het terrein van de (wegen)bouw en op het terrein van bestuur en wetgeving. Voor veel van de huidige gewoonten en regels hebben de Romeinen de basis gelegd. Ook het leger van de Romeinen was heel goed gestructureerd en werkte heel efficiënt. Daardoor kon het succesvol nieuwe gebieden in Europa veroveren en de bevolking van deze gebieden onder bedwang houden. In de nieuwe gebieden werden heel snel de Romeinse regels van kracht zodat de eenheid en de welvaart van het rijk in stand werden gehouden.

Rond 500 na Christus is het Romeinse Rijk uiteengevallen. Karel de Grote kon dus geen gebruik meer maken van de gestructureerde, succesvolle (Grieks-)Romeinse cultuur. Daardoor was het besturen van zijn grote rijk erg moeilijk.
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou toch wel moeilijk geweest zijn om zo'n enorm rijksgebied goed te besturen ook met Romeinse cultuurvolgers in de gelederen van bestuur. Maar wellicht wat minder problematisch?? In alle grote rijken zijn er wel problemen te vinden ook tegenwoordig. Zie Spanje met Baskenland, Het verenigd Koninkrijk met bijv. Noord Ierland en Schotland. Rusland met haar onderworpen staten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En de Eu die alles wil regelen voor 26 landen en graag voor nog veel meer.