Waarom liep Rusland zo achter op Europa?

In Rusland kwamen ontwikkelingen als in West-Europa soms niet en soms pas veel later tot stand. Wat is hier de verklaring voor?

Toegevoegd na 13 minuten:
Bijvoorbeeld de Renaissance, de Verlichting, de Industriële Revolutie, de Franse Revolutie.
Waarom bleven die ontwikkelingen uit in Rusland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je hier wat voorbeelden van noemen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk door het feodale stelsel . De enorme afstanden , dun bevolkt , een kleine vaak arme landadel een keizerlijke familie ( de Romanovs ) die vrij lang stevig in het zadel zaten gesteund door de orthodoxe Russische kerk . Daarbij de volks aard Vd Russen (was ) is enorm zeg gelaten en zeer beducht om tegen het gezag in te gaan . Achterlopen is het niet direct maar de ontwikkelingen lopen anders . Europa loopt ook niet achter op zeg de verenigde staten maar ( proberen) volgen hun eigen pad . Rusland lag ook vrij ver weg geografisch van die ontwikkelingen . Maar vooral de matige slechte informatie voorziening van het volk en het hoge aantal mensen die toen niet konden lezen of schrijven .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
elk werelddeel of, op kleinere schaal, land, heeft zijn eigen ontwikkelingen. Qua technologie is Japan erg ontwikkeld, in veel Islamitische landen is het financiële stelsel 'verder' dan hier, wij lopen op intellectueel gebied weer snel, etc etc
tinus1969
9 jaar geleden
Eigenlijk is de vraag verkeerd, want dat suggereret alsof Rusland het enige land op achterstand was. Een veel beter vraag is -waarom liep West-europa -vooral na de middeleeuwen- zoveel voor op de rest van de wereld??

Antwoorden (1)

Door de machtspolitiek van communistische regimes. Lenin vooral heeft miljoenen sowjet burgers laten vermoorden. Veel meer dan er in de tweede wereldoorlog door duitsers zijn omgebracht. Een regime van terreur is niet bevorderlijk voor ontwikkeling van een natie. Dat zie je ook in moslimstaten. Baasje spelen, elkaar uitmoorden, en alleen maar jaloers zijn op democratische landen waar het redelijk goed gaat. Met dat soort landen is niets te bereiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
min is niet van mij, maar ik vind het antwoord nogal kort door de bocht. Wie zegt dat wij zoveel beter bezig zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zeg niet dat wij beter zijn. Maar we zijn wel verder ontwikkeld. Onze achterlijke cultuur van vroeger zijn we voorbij. Maar er zijn nog culturen die achterlijk zijn. Let wel dat is niet negatief bedoeld. Achterlijk betekent dat er te weinig ruimte is voor individuele ontplooiing. Neem een willekeurige groep, zeg maar de Taliban. Dat is een goed voorbeeld van een achterlijke cultuur. Geen ruimte voor het individu. Alleen macht en discrminatie. Zelfde geldt voor de oorspronkelijke Russische cultuur. Macht en geweld. Als deze regeren dan is er geen ruimte voor ontwikkeling van binnenuit bij mensen. Alleen gehoorzamen. Daarmee raak je achter als land in ontwikkeling.
Laten we darom blij zijn dat we hier nog een democratie hebben.
tinus1969
9 jaar geleden
Ook een min van mij. Communisme is begonnen in 1917; toen waren Renaissance, de Verlichting, de Industriële Revolutie etc allang geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus, kun je nagaan hoe dom de Communistische Russen dus zijn door niets van hun westerse buren te willen leren, toch. Het is toch simpel? Onderdrukte volken worden achter gesteld, en worden dus achterlijk in die zin. Was het dan vóór het Communisme allemaal koek en ei voor de russen dat ze zich konden ontwikkelen door te kunnen zijn wie ze wilden worden?