Waren er in de tijd van het veroveren van amerika ook tegenstanders van indianen uitmoorden?

wat werd er tegen gedaan? wie waren de tegenstanders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ik heb indianen altijd al een heel mooi volk gevonden

Het beste antwoord

In die tijd waren er geen wereldwijde media. Het was een lokaal conflict waar de rest van de wereld geen weet van had.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja Dirk, dát waren alleen maar de bewoners daar: De Indianen......! Triest toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, Luitenant Dunbar.

Bekijk de film: Dances With Wolves
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet heel zeker dat de indianen er fel op tegen waren. Maar zij konden er niets tegen doen. Anders hadden ze dat wel gedaan, denk je ook niet?
Alle andere menschen hoorden er pas van toen het al te laat was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie katholiek was, was mens in de ogen van de Spanjaarden (conquistadores) en wie niet katholiek was, had eigenlijk geen bestaansrecht of werd als ketter beschouwd en op de brandstapel gezet. Bovendien was de goudvoorraad van de indianen een belangrijke factor voor het geweld van de Spanjaarden.

Daarnaast waren er nog factoren van invloed, indianen waren niet resistent tegen de virussen die de Europeanen meenamen en hun vechtlust verzwakte.
In dat opzicht maalde niemand om een indiaan meer of minder. Ook in de Nederlanden hebben de Spanjaarden flink huisgehouden omdat wij een ander geloof hadden.

Gelukkig weten we nu beter dankzij de invloed van het humanisme waarin de mens en menselijke waarden centraal staan. Het humanisme vond pas echt doorgang in de 19e eeuw. E