Omdat Oostenrijk de oorlog had verklaard aan Servie en dus ook aan Rusland omdat Rusland altijd de Serven steunt vanwege het feit dat zij broeders zijn, en Duitsland had een militaire bond gesticht met Oostenrijk en dus had Duitsland nu ook oorlog met de Russen in WO1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Broeders/bondgenoten. Het feit dat er allemaal bondgenoten waren gesloten maakte de eerste wereldoorlog een WERELDoorlog
Na de aanslag op aartshertog Frans Ferdinant van Oostenrijk eiste dat land dat de zaak grondig werd uitgezocht en stelde daartoe vergaande eisen aan Servië. Servië wenste niet aan alle Oostenrijkse eisen te voldoen en kondigde een gedeeltelijke mobilisatie van zijn leger af. Toen ook Oostenrijk dat deed kondigde de tsaar van Rusland de mobilisatie af: Rusland steunde Servië. Duitsland, dat heel goed wist dat Rusland dit deed om Servië te kunnen steunen, eiste demobilisatie van het Russische leger. Omdat dat niet gebeurde verklaarde Duitsland Rusland de oorlog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rusland was een bondgenoot van Servië. Duitsland was een bondgenoot van Oostenrijk-Hongarije.

Toen de kroonprins van Oostenrijk-Hongarije, Frans Ferdinand, werd doodgeschoten door een Bosnische nationalist die boos was omdat Bosnië bij Oostenrijk-Hongarije was ingelijfd, terwijl velen vonden dat Bosnië bij Servië hoorde, verklaarde Oostenrijk-Hongarije de oorlog aan Servië. Kort daarna verklaarden Duitsland en Rusland ook elkaar de oorlog omdat ze hun bondgenoten wilden bijstaan.