Wat zou er met Socrates gedaan/gebeurt zijn als hij de gifbeker niet zou hebben gedronken?

Na een uitgebreid proces kreeg Socrates uiteindelijk de doodstraf. Hij zou dat dan doen door de gifbeker leeg te drinken. Aldus geschiede. Maar is er iets te zeggen over wat er gebreurt zou zijn als hij niet (koos) voor de gifbeker? Bestond er bijvoorbeeld in athene ook de kruisiging of onthoofding, die hij in dat geval zou opgelegd hebben gekregen? Staat daar bijvoorbeeld iets over in in de processtukken?

8 jaar geleden
3.2K
tinus1969
8 jaar geleden
Die processtukken zijn er al lang niet meer; bijna alles wat we over Socrates weten, komt uit de geschriften van Plato. Dit stuk suggereert dat er geen vaststaand alternatief was: http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/41249/steniging-was-voor-de-grieken-al-barbaars.html Maar dit suggereert dat de Grieken ook heel wrede methodes hadden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Messingen_stier

Het beste antwoord

Een wat onmogelijke vraagstelling, dunkt mij.
Volgens mij koos Socrates niet zelf de strafmaat. De jury veroordeelde hem ter dood door middel van gif. De wijze waarop verkoos Socrates zelf namelijk de gifbeker met een langzaam werkend gif. Over alternatieve strafmaten zoals verhanging, onthoofding of kruisdood en eventuele andere wijzen om iemand aan zijn einde te laten komen wordt niets vermeld.
Gesteld dat hij de gifbeker niet vrijwillig had gekozen maar het vonnis ten uitvoer aan de beul had gelaten, dan was hij wellicht toch vergiftigd op andere wijze. Bijvoorbeeld één of meerdere beten van een giftige slang. Een vergiftigde maaltijd. Er valt wel meer te verzinnen op dat gebied.
Ik vraag me af of er in die tijd ook sprake was van het inzicht 'ne bis in idem'. De Latijnse term dat iemand niet voor de tweede keer voor eenzelfde vergrijp kan woorden veroordeeld. Met andere woorden, wellicht had men hem wel vrijgelaten en de stad uitgejaagd. Dat wel natuurlijk.v

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt ook veronderstellen, dat het drinken van de gifbeker niet tot de beoogde dood zou hebben geleid. Wat dan?? Nog een gifbeker??

Toegevoegd na 11 minuten:
Het Rijksmuseum voor oudheden vermeld, dat Socrates de gifbeker moest leegdrinken. Het was dus kennelijk een optie waaruit hij kiezen kon.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus,
inderdaad Socrates had na het uitspreken van de doodstraf weinig te kiezen.
Hij mocht wel eerst nog een alternatieve straf voor de doodstraf kiezen. Hij deed zulke belachelijke voorstellen waarmee hij de jury zo tergde, dat hij uiteindelijk de doodstraf kreeg, die moest worden voltrokken door middel van de gifbeker. Die straf is opgelegd, Socrates heeft die gifbeker niet gekozen.
Socrates koos wel voor een langzaam werkend gif.
http://www.humanistischecanon.nl/logos_paideia/socrates