Wat was de reactie van de kerk op de komst van de universiteiten?

Kennis werd namelijk eerst in verband gebracht met de kerk, later met de universiteiten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
crispy
8 jaar geleden
Waar, in Europa, of in Nederland?
Staat dat niet gewoon in je geschiedenisboek?

Het beste antwoord

De eerste middeleeuwse universiteiten werden gesteund door de kerkelijke en civiele autoriteiten. Volgens de kerk was de universiteit een middel om het geloof te bewaren. Dit was inderdaad het geval omdat het hoofddoel van de universiteiten niet lag in de verwerving van nieuwe kennis, maar in het behoud van bestaande kennis en de doctrines van de kerk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Universiteit

Toegevoegd na 8 minuten:
In de vroege middeleeuwen, vormden de bisschoppen kathedraalscholen om de geestelijkheid in deze canonwet, maar ook in de meer seculaire aspecten van kerkbeleid, met inbegrip van logica en retorica op te leiden voor gebruik bij het preken en theologische besprekingen, en om de financiën van hun bisdom effectiever te controleren. Vaak werden op de kathedraalscholen de zeven vrije kunsten onderwezen.
De kathedraalscholen waren voorlopers van de universiteiten. Met de stijgende professionalisering van de maatschappij tijdens de 12e en 13e eeuw, groeide echter naast de vraag voor een beter opgeleide geestelijkheid ook de vraag naar beter opgeleide mensen die het ingewikkelder wordende overheidsapparaat moesten bemannen.

Al snel overtrof de vraag naar onderwijs de capaciteit van de kathedraalscholen, die hoofdzakelijk door één leraar, de scholaster, werden geleid. Bovendien namen de spanningen tussen de studenten van kathedraalscholen en de burgers in kleinere steden toe. Zo migreerden veel kathedraalscholen naar grote steden, zoals Parijs en Bologna en ontwikkelden zich tot de eerste universiteiten die niet meer specifiek op de opleiding van de geestelijkheid waren ingesteld, maar ook op de opleiding van andere geïnteresseerden. Het instituut van de universiteit verspreidde zich snel door heel Europa door de steeds toenemende vraag naar goed opgeleiden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuwse_universiteit