Willem I van oranje was een moderne vorst maar regeerde als een verlicht despoot. (Paste enkele ideeën van de verlichting toe ) Hij was dus geen absolute vorst meer en waarschijnlijk zal Willem II dan ook geen absolute vorst meer zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Koning Willem I regeert als een verlicht absolutistisch vorst: hij bepaalt het beleid, neemt besluiten en is verantwoordelijk voor de financiën, en hij benoemt en ontslaat de ministers. Die ministers zijn alleen aan hem verantwoording schuldig. Maar de koning heeft wel het beste voor met het land. Hij bevordert de handel en industrie en zorgt voor aanleg van kanalen." (zie bron)

Officieel telden Willem I en Willem II dus wel als absolute vorsten (zij het met verlichte ideeën). Het verschil is dat een absolute vorst geen gekozen parlement naast zich heeft terwijl een niet-absolutistische vorst verantwoording moet afleggen aan een gekozen volksvertegenwoordiging.