In de eerste maanden van 1940 begonnen zowel de Britten als de Duitsers zich op Noorwegen te richten. De Duitsers waren namelijk afhankelijk van Zweeds ijzererts. Dit erts werd 's zomers via de Oostzee aangevoerd, maar 's winters via de Noorse kustwateren omdat de Oostzee dan dichtvroor. De Duitsers hadden er dus alle belang bij dat de transporten ongehinderd konden doorvaren, de Britten wilden ze tegenhouden. Ook vond het Altmark-incident op 16 februari plaats: een Duitse tanker werd in Noorse territoriale wateren door de Britten aangevallen en geënterd. Dit viel bij de Duitsers (en de Noren) bijzonder slecht. Hitler gaf zijn militairen opdracht om een invasieplan op te stellen. Generaal Nikolaus von Falkenhorst trok zich met een Baedeker reisgids terug en stelde een plan op. Op 1 maart 1940 gaf Hitler zijn fiat. De tijd drong: de Engelsen waren al begonnen met het leggen van zeemijnen in de Noorse wateren en de geallieerden hadden het besluit al genomen zelf in Noorwegen te landen.
Door Noorwegen in te nemen was de winning van ijzererts veilig gesteld. De Duitse oorlogsindustrie was namelijk praktisch volledig afhankelijk van het Zweedse ijzererts.

Toegevoegd na 4 minuten:
De hele voorbereiding van de Duitse aanval op Denemarken en Noorwegen is bekend als de Operatie Weserübung - in het Duits 'Unternehmen Weserübung' of 'Fall Weserübung', - De aanval startte op 8 april 1940 en duurde tot mei en juni 1940.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ik weet niet of in ijzerets ook veel uranium zit, maar daar was het de Duitser ook wel om te doen dacht ik: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacht_op_het_Duits_atoomwapen_in_de_Tweede_Wereldoorlog#Japanse_atoombom
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, ik ben geen chemicus of fysicus,daar weet @Thecis meer van. Bij mijn weten wordt uranium via uraniumerts gewonnen. Uraniummijnen zijn (dacht ik) niet aanwezig in de Scandinavische landen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_uranium_production