Waarom verklaarden Engeland en Frankrijk de Sovjets de oorlog niet bij het binnenvallen van Polen?

Er was een bijstandsverdrag gesloten waarbij Engeland en Frankrijk, deze landen de oorlog zullen verklaren wanneer Polen wordt aangevallen. Op 1 september 1939 viel Duitsland Polen binnen en prompt werd door deze landen de oorlog verklaard aan Duitsland. Wanneer een tweetal weken later de Sovjets ook Polen binnenvalt, wordt deze de oorlog niet verklaard. Van waar dat verschil in aanpak?

2 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

De reden waarom Groot-Brittannië de Sovjet-Unie niet de oorlog verklaarde, is een intrigerende. Onbekend bij het grote publiek was er een 'geheim protocol' bij het Anglo-Poolse verdrag uit 1939 dat de Britse verplichting om Polen te beschermen specifiek beperkte tot 'agressie' vanuit Duitsland.

Toen mensen zich afvroegen waarom Groot-Brittannië niets deed toen het Rode Leger Polen binnentrok, overwoog de Britse regering het bestaan van het geheime deel van de overeenkomst te onthullen. Ze besloten echter dat niet te doen, Sir Alexander Cadogan van het ministerie van Buitenlandse Zaken legde privé uit dat dit "alleen maar de nieuwsgierigheid zou wekken naar het bestaan van soortgelijke geheime protocollen die aan andere verdragen zijn gehecht..." Een antwoord dat in oktober 1939 in het Lagerhuis werd gegeven, onthulde alleen dat de Polen hadden "begrepen" dat "de overeenkomst alleen het geval van agressie door Duitsland zou moeten dekken."

Vanaf het begin werd de Sovjet-agressie anders behandeld dan de Duitse agressie. Praktisch gezien kwam dit omdat de Britten al hadden laten zien dat ze Polen niet tegen één agressor konden verdedigen, laat staan tegen twee. Maar het was ook omdat het ministerie van Buitenlandse Zaken de oostelijke grenzen van Polen enigszins 'vloeibaar' vond - ze hadden immers pas het verdrag vastgelegd dat minder dan 20 jaar eerder een einde maakte aan de Pools-Sovjetoorlog. Sir William Seeds, de Britse ambassadeur in Moskou, schreef op 18 september 1939 in een geheim telegram: "Ik zie zelf niet in welk voordeel een oorlog met de Sovjet-Unie voor ons zou zijn..." en dat "onze oorlogsdoelen niet onverenigbaar zijn met redelijke nederzetting [in Polen] op etnografische en culturele lijnen.”
SimonV
2 jaar geleden
colombo100
2 jaar geleden
U spreekt voortdurend van Groot Brittanië, maar ik kom de positie van Frankrijk niet tegen. Frankrijk had zich nochtans ook verbonden om de oorlog te verklaren indien Polen werd aangevallen. Had met dan zijn lot verbonden aan de aartsvijand Engeland? Twee: het komt me voor dat de mogendheden instemden met het gevoerde beleid van irredentisme van een aantal landen. Men zou derhalve ook aanvaarden dat NAZI Duitsland Eupen en Malmedy annexeerde? Vreemd trouwens dat Fr en GB zich nooit verontschuldigden na de oorlog bij Polen vanwege deze eenzijdige aanpak?