Sinds jezus werd geboren begon de jaartelling. Dus kerst bestaat al 2011 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kerst is, als feest om de geboorte van Jezus te vieren, pas in de vierde eeuw 'na Christus' ingesteld door paus Constantijn de Grote.

Hiervoor werd door de Germanen het feest van de zonnewende al gevierd rond 25 december, omdat rond deze datum de dagen het kortst zijn (en gevierd wordt dat de dagen weer langer gaan worden). Hoe lang de Germanen dat al doen, is niet precies bekend.

Het verhaal gaat dat de Katholieke kerk het Kerstfeest opzettelijk op deze datum gepland heeft, om de aanbidders van de verschillende zonnegoden dwars te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
„Kerstmis is sinds de vierde eeuw in alle christelijke kerken gevierd op 25 december. In die tijd was dat de datum van het heidense feest van het wintersolstitium, een feest met de naam ’Geboorte (Latijn: natale) van de zon’, aangezien de zon een wedergeboorte leek te hebben ondergaan omdat de dagen weer lengden. In Rome nam de Kerk deze uiterst populaire gewoonte over . . . door er een nieuwe betekenis aan te geven.” — Encyclopædia Universalis (Parijs, 1968), Deel 19, blz. 1375.