Hoe betaalde ze vroeger grote bedragen?

Ik vroeg mij af hoe ze vroeger dus grote bedragen betaalde. Dan heb ik het dus echt over de middeleeuwen of nog eerder. Want toen waren er ook legers/evenementen/bouwwerken die duizenden misschien wel tegen de miljoen kosten. Echter hadden ze toen geen ideal of bank. Leek me ook heel moeilijk om bij te houden wat je als gewone man verdiende aangezien niet iedereen kon rekenen of schrijven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Cryofiel
7 jaar geleden
Wie betaalde er grote bedragen? Over welke vrouw heb je het? Ik begrijp niet helemaal goed waarom je eerst vraagt hoe een vrouw vroeger grote bedragen betaalde (ik denk dat in de middeleeuwen alleen mannen over grotere bedragen gingen), en dat je het aan het einde over de gewone *man* hebt.
erotisi
7 jaar geleden
cryfiel, waar lees jij het woordje 'vrouw'? Ik zie dat nergens vermeld in de vraag.
Amadea
7 jaar geleden
Er staat toch de vraag hoe ze vroeger betaalde?
Cryofiel
7 jaar geleden
Staat in de vraag en in de eerste zin van de toelichting.
erotisi
7 jaar geleden
aha, ik las daar even overeen. Nou jullie letten iig goed op de spelling

Antwoorden (2)

Wat het loon betreft , dat is niet zo moeilijk , je werd elke week uit de hand betaald . Het werd je zo in de hand gestopt , al dan niet in een stoffen loonzakje.

Rekenen en schrijven? rekenen is iets héél anders dan schrijven! rekenen kon men wel, was nodig.
[ Ik ken iemand -nu 86- die als oudste van 12 kinderen niet naar school mocht .paar klassen wel. en alleen maar kon rekenen omdat ze ook boodschappen moest halen! alle broers en zussen hebben een opleiding mogen volgen behalve zij > moest moeder helpen :( ]

Ook later >zonder bank<
Een keer per maand werd er door de boeren bij de dierenarts de rekening voldaan (vorige eeuw jaren '30 zeker -voor WOII- Engeland) , stond een groot bureau met daarachter zittend iemand (da zelf of medewerker) en een rij boeren die met geld in de hand kwamen dokken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Grote geldbedragen werden in grote geld-/goudkisten in koetsen met paarden ervoor verplaatst, zwaar bewaakt door gewapende mannen .ruiters te paard. , die dus ook geregeld overvallen werden om deze kapitalen te stelen. De gewone man was arm en de adel was rijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echt grote bedragen werden zeg bij voorlopers van de huidige banken gebracht in zeg Parijs En konden dan in London opgehaald worden . Of er werd daar dan voor je betaald . Er zijn vooral families die zich daar mee bezighielden (de Rotschild's ) Maar nog verder terug de Medici . Ook de katholieke kerk en diverse kloosterordes . Die daardoor extreem machtig werden . En dat gaf weer afgunst . Maar het geld / goud Werd ook gewoon per Postkoets vervoerd . Ja er waren toen al heel rijken families die zich daarmee bezighielden . Maar de gewone man betaalde alles contant en moest zelf z'n geld halen of brengen .