Waarom hoor, lees en zie je vaker over de Tweede Wereldoorlog dan de Eerste Wereldoorlog?

Of heb ik het mis?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag colletje +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! :)

Antwoorden (14)

De tweede wereldoorlog is korter geleden dan de eerste wereld oorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn in de 1e niet bezet geweest,in tegenstelling tot de 2e wereldoorlog. Mensen hebben gedurende die tijd ook veel meer mee gemaakt,omdat ze het aan den lijve hebben ondervonden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Persoonlijk heb ik als jochie van 5 bij een duitse soldaat op schoot gezeten en chocola van hem gekregen in 1940,want dat was ook een gewoon mens die zijn gezin miste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel bijzonder.
Volgens mij omdat WO II 'erger' was, er waren meer slachtoffers, de Jodenvervolging, en alle ellende van toen.. Ook is WO II korter geleden, en lopen er nou nog steeds mensen rond die de Oorlog meegemaakt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste, omdat Nederland neutraal was in de 1e wereldoorlog, en er dus heel weinig 'last' van heeft gehad (in vergelijking met bijv. Engeland en België), ten tweede omdat het de laatste oorlog is geweest, waar Nederland mee te maken heeft gehad, dus dat blijft daardoor levend, en ten derde, omdat er nog mensen in leven zijn, die het allemaal hebben meegemaakt, en er over kunnen vertellen alsof het gisteren was.
Ook zijn er van de 2e wereldoorlog veel meer foto's en films, die nog steeds bekeken kunnen worden. Er zijn er van de 1e wereldoorlog ook wel wát, maar de hele fotografie stond toen nog zó in de kinderschoenen, dat de beelden van een hele slechte kwaliteit zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Eerste Wereldoorlog was een "normale" oorlog.. Bij de Tweede ging het om een ideologie die een gevaar was voor de hele wereld (de mensheid).. Omdat achteraf de meeste mensen niet snapten hoe het heeft kunnen gebeuren, is er veel onderzoek naar gedaan, en wilde men de mensen (vooral kinderen op school) veel info geven zodat zoiets nooit meer zou kunnen gebeuren..
Ik ben gedurende de lagere en middelbare schooltijd zowat doodgegooid met WOII..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar in welk perspectief je kijkt. In Nederland waren we maar zijdelings bij WOI betrokken, in Frankrijk sprak men lang (en misschien nog wel) over WOI als 'la grande guerre (de grote oorlog)'.
Een ander verschil is dat in WOI vooral veel soldaten het slachtoffer waren en in WOII de burgers het vooral moesten ontgelden.
Verder zoals al eerder vermeld: WOII was korter geleden, er zijn nog overlevenden en er is veel meer beeldmateriaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er aan waar je vandaan komt. Hier in NL hebben we weinig te maken gehad met WO I. Echter in Noord Frankrijk en ook België vindt je nog veel herrineringen aan WO I. Er zijn vele verhalen bekend over de loopgraven aldaar.
Maar je hebt gelijk, over WO II meer info beschikbaar en er zijn/waren meer mensen die over die oorlog. Daarnaast is WO II wat 'specialer' door het nazisme, jodenvervolging en het gebruik van de atoombom.
Maar vergis je niet, WO I heeft weldegelijk een enorme impact gehad op de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de hoofdzaak is dat nederland neutraal was in wo1 ,maar wo 2 is een direkt gevolg van wo 1 en als zodanig zou er meer aandacht moeten zijn voor wo1,zoals in landen als Engeland en Belgie het geval is de poppy die symbool is voor de Britse veteranen is een symbool welk uit wo1 afkomstig is. Na de loopgravenoorlog Wo1 bloeiden de klaprozen op de gebombardeerde velden als nooit tevoren waarna de Britten die bloem als symbool in hun hart opgenomen hebben Hiermee aangegeven dat in GB wel Wo1 herdacht word en een belangrijke plaats in de geschiedenis heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste wereldoorlog heeft aan 35 miljoen mensen het leven gekost.
http://www.wereldoorlog1418.nl/statistieken/index.html

De tweede wereldoorlog heeft aan ruim 72 miljoen mensen het leven gekost.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtoffers_in_de_Tweede_Wereldoorlog.

Plus de al genoemde factoren,
zal dit er misschien ook mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit geld niet in de geschiedenis als wetenschap, niet in Frankrijk en niet in Engeland. Met La grande querre of the great war wordt wel de eerste wereldoorlog bedoeld. De impact was maatschappelijk/cultureel ook veel groter. WO II was eigenlijk het einde van WO I
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat wij als nederland niet hebben deelgenomen aan de 1e wereld oorlog.
wist je trouwens dat deze oorlog naar afloop niet de eerste wereld oorlog genoemt werd , maar de GROTE OORLOG, dit omdat men toen nog niet wist dat er een tweede aan zou komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland was neutraal in de eerste wereldoorlog, dus het is minder "van belang". Natuurlijk moeten we het weten, maar de tweede wereldoorlog staat veel dichterbij ons, omdat we er een rol in spelen en om dat het veel dichterbij ons staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de eerste was langer geleden en was niet in nederland de tweede was een groot deel in nederland vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WO I werd uitgevochten in loopgraven in het neutrale België en in Noord-Frankrijk. Soldaten vertrokken van huis en kwamen niet meer terug.

Aan WOII lag meer een ideologie ten grondslag bedacht door Adolf Hitler. Mensen werden in bezettingstijd uitgeroeid, onderdrukt en in vrijheden beperkt Dit heeft veel meer impact gehad, de mens ging inzien dat zij zeer vernietigend voor zichzelf kan zijn en dat er een soort vredesorganisatie moest worden opgericht die landen in de gaten houdt en oorlog probeert te voorkomen. Dit werd de Verenigde Naties, opgericht in 1945 door 51 landen.

De periode WOII wordt ook wel de 'holocaust' genoemd wat voor de joden betekent: 'de grote ramp'. Er zijn veel meer verhalen bekend van WOII dan van WOI zoals het dagboek van Anne Frank. Maar ook zijn er nog mensen in leven die het gedachtegoed van WOII levend houden en dit jaarlijks herdenken uit eerbied voor de slachtoffers.