De oudste opgravingen zijn van ongeveer 6000 jaar geleden.
Men kon hier echter helemaal niets mee.

In 1822 is de zogenoemde steen van Rosette ontdekt door de fransman Jean-Francois Champolion.
Hier stonden drie soorten tekens op, namelijk het hiërogliefenschrift het gewone snelschrift van de Egyptenaren en het Grieks. Champolion kon de Griekse tekst lezen en begrijpen. De hiërogliefentekens betekenden een tekst van farao Ptolemeus die de priesters bedankten voor hun diensten. De Fransman naam aan dat die tekst hetzelfde was als de andere. Daarna vergeleek hij de tekens met elkaar teken voor teken. Doordat hij dat deed lukte het hem het hiërogliefenschrift te ontcijferen.
Hierna zijn er in de 19e en 20e eeuw vele expedities gevolgd en zijn taalgeleerden het schrift gaan uitpluizen.

(Een van mijn kinderen heeft hier ooit een werkstuk over gemaakt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het schrift is rond 3100 v.Chr. ontstaan en werd tot aan het eind van de Oud-Egyptische beschaving gebruikt, waarna het langzaam aan vervangen werd door het Grieks en later het Arabisch.

.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het! +
De hierogliefen waren al lang bekend maar men kon het niet ontcijferen. De Steen van Rosetta of steen van Rosette, bracht hier verandering in. Het is een donkere granieten steen (van 112 bij 76 cm) die in juli 1799 in Egypte door Franse genietroepen werd ontdekt bij werkzaamheden aan het fort St. Julien (nu Quaitbay) bij de Egyptische plaats Rosetta (nu El Rashid). Op de steen staat op drie verschillende manieren een tekst geschreven:

in het Egyptisch door middel van Egyptische hiërogliefen
in het Egyptisch door middel van demotisch schrift
en in het Grieks alfabet.

Hierdoor bleek de steen een belangrijke sleutel te zijn voor het ontcijferen van hiërogliefen door Thomas Young en Jean-François Champollion. Deze laatste lukte dat als eerste definitief in 1822. Dit leidde tot begrip van de betekenis van hiërogliefen, die vele eeuwen onontcijferd waren gebleven, en dus tot vele andere vertalingen