Wat is de geschiedenis achter het huis met de kroon in de Kamperstraat in Zwolle?

In Zwolle kwam ik in de Kamperstraat deze opvallende gevel tegen met kroon en giswerk met afbeeldingen van muziek. In de straat vestigden edelen zich in de 18e eeuw wat je kunt zien aan de raam- en deurstijlen. Maar kent iemand het verhaal achter deze gevel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry dat de foto op zijn kant staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En giswerk is 'gipswerk'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verbeter de stand van de foto. Er is de mogelijkheid om de foto een kwart slag of meer naar links of rechts te draaien. Ik snap soms niet welke problemen er zijn bij het plaatsen van een foto en het maken ervan!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beetje flauwe reactie Gerard. Ik maak deze met mijn telefoon en daar staat de foto recht. De foto heeft in de metadata staan hoe de oriëntatie was. Op GV, maar ook op een pc wordt de foto gedraaid weergegeven. Dus op mijn telefoon moet ik mijn foto op zijn kant zetten, zodat het op GV correct wordt weergegeven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede afbeeldingen te vinden op internet. Is nu een hotel. Voor de historie zie:
https://historisch-centrum-overijssel.mijnstadmijndorp.nl/collecties/historisch-centrum-overijssel-beeldbank/zwolle-hotel-de-keizerskroon-kamperstraat

Antwoorden (1)

In Kamperstraat 12 was van 1835 tot 1929 hotel (logement) "De Keizerskroon" gevestigd. Deze kroon is als uithangteken aan de pui bevestigd.

Het pand werd in 1747 gebouwd door Christiaan Albrecht graaf van Rechteren van Borchbeuningen en Vellner. Het heeft een bakstenen gevel met bovenin twee wapens geflankeerd door een griffioen en een leeuw en het jaartal 1747. De wapens zijn van Christiaan Albrecht en zijn vrouw Johanna Elisabeth Adriana baronesse van Lintelo tot d’Ehse.
Door A. Kiesebrink, die het pand overgenomen had van burgemeester van Hattem, mr. E.A. Daendels, werd het in 1839 ingericht als hotel. In 1929 werd het verbouwd tot Ford-garage van de firma G. Sietsma.

Het logement diende als verblijf voor koninklijke gasten op doorreis.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel! Ik dacht iets met muziek, vanwege de andere afbeeldingen in het gips. Het is nu een 'gewoon' zijstraatje.