Waarom zit er bij de Asklepieion van Epidauros een renbaan en een theater?

Ook zou ik graag wat willen weten over Ambrosia van Athene, die in Epidauros is geweest.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt op google wel informatie vinden wanneer je trefwoorden intypt.
Bijv : http://www.latijnengrieks.com/vertaling/pallas-druk_1_boek_3/hoofdstuk_4_wondergenezingen_b_de_aan_een_oog_blinde_ambrosia_1

Antwoorden (1)

In het waterrijke gebied rond Epidauros groeide een van de heiligdommen van Asklepios (de zoon van Apollo en Koronis) uit tot een panhelleens kuuroord. Van heinde en ver kwamen zieken er naartoe om genezing te zoeken. Bij zo'n kuuroord hoorden ook een gymnastiekzaal, een zwembad en een renbaan. Want lichaamsoefening draagt (ook heden ten dage nog) bij aan de gezondheid.

Het stadion en het theater zijn representanten van de Spelen ter ere van Asklepios, ook Asklepieia genoemd. Om de vier jaar werden er panhelleense feesten gehouden, compleet met sport- en muzische wedstrijden. Maar de status van deze Spelen heeft nooit die van Olympia, Delphi, Isthmia en Nemea geëveenaard.

Dromen spelen in de geneeskunde in Epidauros een belangrijke rol. Nadat een patiënt eerst een rituele reiniging had ondergaan en een offer had gebracht betrad hij/zij het zogeheten enkoimeterion (de slaapzaal), waar geprobeerd werd te slapen. In een droom zou dan Asklepios verschijnen in de gedaante van een hond of een slang, en de weg naar genezing openbaren.

Ambrosia uit Athene was aan één oog blind. Zij lachte om sommige ongelooflijke en onmogelijke genezingen, die in het kuuroord hadden plaatsgevonden. Maar daarna kreeg ze 's nachts een visioen waarin ze als gedenkteken voor haar domheid de opdracht kreeg een zilveren varken aan de tempel te wijden. De volgende ochtend bleek ze weer met twee ogen te kunnen zien.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit antwoord is geheel juist, maar ik zou er nog aan toe willen voegen dat het theater in Epidauros heel bijzonder is qua akoestiek, op het moment dat je in het midden een munt laat vallen, hoor je het overal. Ik heb het een half jaar geleden zelf mogen ervaren: helemaal bovenin hoorden wij de gesprekken van de mensen beneden.