Lodewijk XIV was een absoluut vorst die de adel op alle mogelijke manieren succesvol aan zich had onderworpen, nadat deze vroeg in zijn regering tegen hem in opstand was gekomen.
Karel I wilde graag een absoluut vorst zijn, maar werd beperkt door de Magna Carta. Dat was een overeenkomst tussen vorst en adelstand waarbij de macht van de vorst werd ingeperkt door het parlement. Omdat hij het parlement ontbond en een tiranniek bewind voerde met veel onpopulaire maatregelen, kwam een deel van Engeland tegen hem in opstand. Tenslotte verloor hij en werd hij onthoofd. Engeland is daarna een tijd een republiek geweest.
Zie de links voor meer info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lodewijk XIV was een absoluut monarch en Karel I niet.