Komt Bonrepas echt aan zijn naam omdat Napoleon hier ooit gegeten heeft.

De legende verteld dat dit gehucht nabij Haastrecht en Gouda aan zijn naam komt omdat Napoleon hier in 1811 heeft gegeten, en een 'bon repas' heeft gehad.
Klopt dit verhaal?????????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Napoleon had Nederland wel in zijn greep en hij heeft erg veel invloed gehad op onze cultuur. Frans was vroeger dan ook niet voor niets de taal van de edelen en bourgeoisie in Nederland. Dat de naam van die tent 'Bon repas' heet is waarschijnlijk gewoon om aan te geven dat rijke mensen daar lekker konden eten. Frans gaf mensen en dingen een enorme status. Dat Napoleon in 1811 in Gouda was is zeker. Maar of hij inderdaad bij 'bon repas' heeft gegeten blijft een legende. Het kan zijn dat de eigenaar gewoon maar wou opscheppen óf dat napoleon daadwerkelijk honger gekregen had en daar inderdaad een hapje gegeten heeft. Er zijn geen verdere documenten over te vinden dus zullen we het nooit zeker weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het een legende is, dan is de kans dat het waar is heel klein. legendes staan er niet om bekend dat ze realistisch zijn