Wat waren de gevolgen van de zwarte dood in Europa?

Ik zou graag willen weten wat de gevolgens hiervan geweest zijn. Want ik krijg dit nergens specifiek gevonden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Het maakt nogal uit of je direct of indirect bedoeld.

Een typisch voorbeeld van indirecte invloed was de 100-jarige oorlog (waar zo ongeveer heel Europa bij betrokken was). Het verloop van de honderdjarige oorlog bv is heel sterk beïnvloed door de eerste pest epidemie. De pest sloeg het eerst toe in Frankrijk dat heel sterk verzwakte en zo de Engelsen vrij spel moest geven. Het heeft heel lang geduurd voor Frankrijk terug kon slaan.

De epidemie heeft ook vreemdelingenhaat en Jodenhaat aangewakkerd. Vreemdelingen en joden gemeenschappen kregen de schuld van de epidemie. Ook omdat Joden vaak relatief weinig besmettingen kende door hun afgezonderde levensstijl en strikte hygiëne regels.

Dan heb je nog de ontwrichting van de maatschappij als geheel. Wanneer een bevolking in paniek raakt (en wanneer ongeveer een derde van de bevolking aan een epidemie dood gaat krijg je paniek) wordt het heel moeilijk om nog een werkende economie in stand te houden. Niet alleen loopt de landbouw fors terug maar (en dit is een nog veel vervelender effect) de handel loopt ook heel sterk terug waardoor voedsel in veel mindere mate de steden bereikt. Ook gaat de orde handhaven een stuk moeilijker wanneer de soldaten die dat moeten doen ook ziek zijn. Criminaliteit, opstanden, paniek ed. waren geen uitzonderingen.
Ook de verhoudingen tussen kerk, adel en volk kwamen onder druk te staan. Mensen dachten dat de pest een straf van God was en dan had de kerk toch ergens een foutje gemaakt. Ook de adel kreeg problemen door teruglopende voedselvoorziening en handel wat in de toch al politiek turbulente periode niet hielp om stabiliteit te creëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke bedankt! Een antwoord waar ik wat aan heb.

Andere antwoorden (5)

Het was een epidemie, en het verspreid zich zeer snel, want het is erg besmettelijk. Gevolgen: dat er veel doden vielen hierdoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
' de zwarte dood ' was dat de pestepidemie in de 16, 17e eeuw? Zo ja? 1/3 van de gehele bevolking stierf hierdoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm ik bedenk me en ik denk nu de epidemie van 1345-1351. Stukje eerder dus. Hierdoor legden soms wel tientallen procenten inwoners van een land het loodje. Mondiaal vielen er 75-100miljoen doden bij deze ramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Dood 1347-1351*
Dat er in deze periode heel veel mensen zijn overleden en dat het sociale leven ontwrichtte, in sommige regio’s (Zuid Frankrijk, Spanje) stierf wel tot 80% van de bevolking aan de pest.

Omdat de ziekte minder voorkwam onder Joden werden deze vaak als schuldige aangewezen en werden ze vervolgt en vermoord (vooral in Belgie en Duitsland).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met gevolgen?
Is het niet genoeg dat
* er na de pest veel minder inwoners waren.
* dat de Joden weer de schuld kregen. Van alle mensen werden Joden het minst ziek, achteraf bleek dat dit met de Joodse reinigingswetten te maken had.

De Pest en Europa
Van de 13e tot de 18e eeuw was het misschien wel volksziekte nummer één. Als de pest eenmaal zijn intreden in een stad of land had gedaan, was het zo goed als zeker dat er flink veel slachtoffers onder de bevolking zou vallen. In de 14e eeuw zelfs zijn in heel Europa ongeveer 25.000.000 mensen gestorven aan deze besmettelijke ziekte.

In Europa heeft de ziekte belangrijke verminderingen van de inwonertallen veroorzaakt; sterfte van tientallen procenten was niet uitzonderlijk. Geschat wordt dat in totaal ongeveer een derde van de bevolking van Europa stierf. Pas rond 1600 zou de bevolking weer op het dezelfde bevolkingsaantal komen van voor de epidemie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de gevolgen bedoel ik vooral wat deze epidemie teweeg heeft gebracht op bijvoorbeeld het geloof, de economie en wetenschappen in die tijd
Behalve dat de bevolking in sommige delen van Europa dramatisch afnam (het dodental was niet overal even hoog), veranderde de verhouding tussen (land)adel en boeren. Omdat het aantal boeren ook met ongeveer éénderde was afgenomen was landarbeid, tot aan de 14e eeuw ruim voorhanden, ineens een schaars goed geworden. Het gevolg was dat boeren eisen konden gaan stellen aan de heren voor wie ze werkten: hoger loon, meer vrije dagen, een groter stuk eigen grond enz., enz., enz. Eigenlijk kun je zeggen dat de Zwarte Dood een einde heeft gemaakt aan het feodale stelsel, of toch in ieder geval het feodale stelsel zoals dat tot het midden van de 14e eeuw bestond.
Een geweldig boek over deze tijd is De Waanzinnige Veertiende Eeuw van Barbara Tuchman. Het is een dikke pil maar leest goed weg. Misschien dat je het nog ergens (tweedehands?) kan krijgen, het is volgens mij zeker twintig jaar oud.