Moesten de ramen in duitsland in 1941 ook geblindeerd worden 's nachts?

Ik zou dit graag willen weten aangezien ik me dit afvroeg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ook in Duitsland werd er verduisterd tijdens de tweede wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verduisteren van woningen (en vooral gebouwen) deed men voornamelijk om 's nachts vanuit de lucht niet gezien te worden door de vijand zodat deze niet goed konden navigeren. Dat was niet ons eigen idee, maar een opdracht van de Duitsers, om de Engelsen te hinderen op weg naar Duitsland. En ja, dat is in Duitsland zelf dus zeker ook gebeurd. (Bron : geschiedenisonderwijs van mijn kinderen hier in Duitsland). Heemaal waterdicht was het systeem niet ; met name aan de grens zijn er nogal waqt bombardementen van Engelsen op Nederlandse steden geweest in de veronderstelling dat ze al boven Duitsland zaten.

Als je echter gaat googelen op Verfinsterung en Krieg krijg je vooral hits over allerlei gevallen van geschiedvervalsing en zonsverduisteringen, en is het mij in elk geval nog niet gelukt een goede bron te vinden om je naar door te verwijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag..

Nee, die waren er niet. De Duitsers dachten dat ze de oorlog makkelijk zouden winnen, niemand zou 'het Duitsland' kunnen bereiken. Maar nadat de eerste bombardementen van de geallieerden kwamen, gingen al snel overal in bezet gebied de lichten uit.

Dus toen ze in Nederland geblindeerd werden, werden ze ook in Duitsland geblindeerd.

Maar er is een maar... Want het de volledige bedekking van ramen werd in 1944 opgeheven in Duitsland, de wet werd aangepast. Men mocht nou licht produceren dat gelijkstond aan maanlicht. Dit werd gedaan omdat de criminaliteit en het aantal ongelukken in het donker enorm steeg in verhouding met voor deze 'black out' wetten.

In Engeland werden ze het eerst geblindeerd, later Duitsland, en de V.S.