Waarom "vluchtte" Wilhelmina wel, en sommige andere Europese vorsten niet voor de Duitsers ?

Veel mensen zeggen tegenwoordig dat Wilhelmina ordinair uit lijfsbehoud vluchtte en dat ze haar volk in de steek liet. Volgens anderen, waaronder bv. een historicus als Lou de Jong wilde Wilhelmina eigenlijk helemaal niet vluchten, en heeft het de regering nog veel moeite gekost haar daartoe eindelijk over te halen nadat ze eerst nog naar Zeeland wilde om vanuit daar verder te vechten, maar begreep ze uiteindelijk dat ze vanuit vrijheid meer kon betekenen voor de voort te zetten strijd dan wanneer ze in handen van de Duitsers zou vallen.

Ongeacht welke versie juist is, of dat de waarheid ergens in het midden ligt,
waarin ligt het verschil dat blijkbaar vorsten van andere vorstenhuizen (België, Denemarken) het niet nodig vonden om te "vluchten" (hetzij uit eigenbelang, hetzij om de strijd voort te zetten vanuit een niet bezet land)? Wat maakte de Nederlandse situatie anders zodat blijkbaar ook de regering liever zag dat Wilhelmina vluchtte (als de lezing van de Jong correct is)?

8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat niet om de koning(in) maar om het symbool. De vraag is als het niet om lijfsbehoud gaat maar om het symbool, hoe je dit het best kunt gebruiken om je doel te bereiken. Als je kiest voor verzet tegen de bezetter dan heeft een plaats waar je in vrijheid je uitspraken kunt doen de voorkeur.
Als het blijft onstaat snel de situatie waarin het wordt gezien als acceptatie van de bezetting of wordt je bij verzet door de bezetter monddood gemaakt.
Ofwel kies je voor de strop of de kogel je zult het altijd verkeerd doen in de ogen van een grote groep mensen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat vluchten of vertrekken is ? Maar de feiten zijn dat 2 jaar voor uitbreken 2e wereld oorlog in Nederland Wilhelmina een bankrekening open de in London . En daar haar vermogen stalde . In november voor de inval Vd Duitsers de bank berichte dat ze snel gebruik dacht te maken van haar rekening . Deze gegevens zijn zo op te googelen . In de avond voor haar vertrek zei onze koningin iets wij Oranjes verlaten nooit ons land houd stand en vecht door . Mogelijk was ze vergeten dat menig oranje optijd weg was toen de Fransen kwamen . Ze is niet gevlucht maar op tijd tegen haar zin vertrokken :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach, op Internet staat zo veel. Zet iets er één keer op en je kunt het 100x keer vinden via google.
tinus1969
8 jaar geleden
De Deense koning had iig geen tijd om te vluchten; Denemarken was in 6 uur verslagen http://en.wikipedia.org/wiki/German_invasion_of_Denmark_(1940)
tinus1969
8 jaar geleden
Nanda van der Zee heeft NA het onderzoek van De Jong Britse archieven onderzocht waaruit afdoende bleek dat Wilhelmina zelf wilde vluchten en die vlucht goed heeft voorbereid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nanda_van_der_Zee Overigens vind ik niet dat je Wilhelmina daarmee medeschuldig kunt maken aan de Jodenvervolging - ik denk niet dat dat gevolg te voorzien was.

Het beste antwoord

Voor zover valt na te gaan had dit vooral te maken met de mening van de betrokken vorsten over nut en noodzaak van voortzetten van de strijd. Koning Leopold van België was ervan overtuigd dat Hitler Duitsland voor lange tijd de touwtjes in handen zou houden in Europa. Zo vreemd is dat niet want gelet op de successen van Duitsland in de periode 1939-1941 was daar reden voor. Onze minister president Colijn dacht er zo over en keerde in 1941 terug uit ballingschap. De Deense koning Christian en zijn regering waren van meet af aan van mening dat ze niet tegen Duitsland op konden en dat actief strijden geen zin had. De overige Europese vorsten dachten daar anders over en gingen in ballingschap, vluchtten of hoe je het ook maar omschrijven wilt, om de strijd tegen Duitsland te kunnen voortzetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
oals ook hierboven gezegd:
De Deense koning had iig geen tijd om te vluchten; Denemarken was in 6 uur verslagen http://en.wikipedia.org/wiki/German_invasion_of_Denmark_(1940)