Wat is de functie van kunst in het huidige nu?

In de geschiedenis van de kunsten had kunst altijd een rol. Bijvoorbeeld: In de tijd van de Romeinen dienden de standbeelden vooral voor herkenning en in de prehistorie gebruikten ze muurtekeningen om jachttaferelen door te geven aan de volgende generatie. Maar waarvoor dient kunst in deze tijd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mooie vraag, daar kun je volgens mij heel veel kanten mee op! Zoals ik het zie (mening, geen feit): voor de maker is het een manier om zijn/haar creativiteit en inspiratie vorm te geven. Voor de 'ontvanger' (beschouwer/lezer/luisteraar) is kunst een manier om je culturele ontwikkeling te bevorderen, en ook om te ontspannen.

Kunst hoeft niet per se nuttig te zijn. Maar er kunnen meerdere doelen aan verbonden worden: om je emoties te uiten, om je creativiteit de vrije loop te laten, om te decoreren, om te structureren, om duidelijkheid te scheppen, om te ontspannen, om het geld, of gewoon alles in één! Wat je kunt onderverdelen in kunst is ook vrij breed: muurschilderingen, schilderkunst, beeldhouwkunst, woordkunst, filmkunst, muziek, dans, theater, literatuur, ... zoals je merkt hoeft het ook niet per se tastbaar te zijn, zolang het maar te waarnemen is en verandering kan veroorzaken. De creatie op zich is meestal gewoon al voldoende. Eigenlijk valt alles onder kunst want het heelal is het prachtigste schilderij dat er bestaat. Een mooie statement die ik ooit eens las: " Without art the earth is just 'eh' ".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100