Zijn er prehistorische rotsschilderingen van sabeltandtijgers?

Ik heb wel rotsschilderingen gezien van mammoeten paarden etc maar van sabeltandtijgers niet. Leefde die niet in Europa of zijn die hier al te lang uitgestorven (ik vermoed overigens dat de laatste nog rond 10.000 jaar geleden moeten hebben geleefd).

8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie vraag!
Ik kan afbeeldingen vinden van holenleeuwen, buidelleeuwen en vroege luipaarden, maar geen enkele van een sabeltandtijger/smilodon...
Wel genoeg bronnen die aantonen dat mensen en sabeltandtijgers 'samen' hebben geleefd en sieraden die tanden van een sabeltandtijger bevatten, maar gek genoeg geen enkele rotsschildering. Ik vermoed dus dat het antwoord nee is (anders zouden die toch wel relatief eenvoudig te vinden moeten zijn?)
Maar wat daar dan de oorzaak van is?
Ik ben erg benieuwd of iemand hier meer over weet te vertellen. :)
tinus1969
8 jaar geleden
Ik krijg de indruk, dat er vooral grotschilderingen werden gemaakt van dieren waarop werd gejaagd.

Het beste antwoord

De sabeltandtijgers leefden in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika.
De in Europa levende Homotherium latidens wordt ook sabeltandtijger genoemd. Deze soort is wel een lid van dezelfde onderfamilie maar wordt in een andere geslachtengroep (Homotheriini) geplaatst.

Er zijn geen grotschilderingen van sabeltandtijgers gevonden.

Het is echter wel mogelijk dat er tekeningen bestaan, want de sabeltandtijger leefde in de buurt van mensen en volgens een theorie werden de grottekeningen gemaakt uit angst voor wilde dieren. De prehistorische mens zou met de tekeningen zijn angst willen bezweren.
Misschien waren er geen grotten in de buurt van de Amerikaanse tijgers: ze leefden op grasland en in niet al te dicht begroeide bossen.
SimonV