wat waren de eerste gebouwen en waar staan die?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K
kierkegaard47
10 jaar geleden
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_oldest_buildings_in_the_world Het gaat hier wel om de oudste nog BESTAANDE gebouwen. Er zijn veel oudere bouwwerken die niet 'kwalificeren' onder 'other structures' te vinden ,
omdat ze a) ofwel niet aan de 'richtlijnen' voldoen waarmee het artikel begint (bv. hoger dan 1.5 m)
b) dat ooit hebben gedaan maar nu zo vervallen zijn dat ze dat niet meer doen (bv. complete ruïnes van een turks dorpje).

Antwoorden (2)

"De oudste gebouwen ter wereld liggen onder water! Voor de kust van het japanse eiland Yonaguni. In 1985 onderzocht de Japanse duiker Kihachiro Aratake de zeebodem bij Yonaguni, waarbij hij vreemde rotsformaties vond, die er kunstmatig uitzagen. Het bleken inderdaad kunstmatig gevormde bouwwerken te zijn die nu ruïnes waren geworden. Tevens werden er sporen van landleven gevonden EN sporen van stalagmieten en stalactieten die alleen boven water kunnen ontstaan! Dit betekent dat de ouderdom op zo’n 8000 tot 10000 jaar moet worden geschat. Dat is veel ouder dan de resten van bouwwerken die in China, India, Egypte en Mesopotamië werden gevonden.

Ook staat er in oude geschriften bijvoorbeeld het bestaan van het Rijk Atlantis dat nu ook onder water zou liggen. Aangezien de oceanen heel groot en heel diep zijn, zullen er vast nog wel meer hele oude bouwwerken worden gevonden.

Het oudste bouwwerk dat we als gebouw kunnen bestempelen staat in Frankrijk en dateert van 4850 voor Chr. Het is 72 meter breed, 25 meter diep en 8 meter hoog, echt een gebouw dus. Het staat in Barnenez. Opvallend is ook dat heel veel oude bouwwerken in het huidige Schotland staan, veel ouder dan bijv. de piramides. Kennelijk zijn verafgelegen gebieden met weinig populatie de beste plek voor bouwwerk om te “overleven”."

http://www.hoewatwaarom.nl/geschiedenis/wat-oudste-gebouw-hele-wereld.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het oudste gebouw van wat? Nederland of de wereld? In gebruik of niet?

Oudste gebouw ter wereld staat op het eiland Malta. Het is de Gigantija-tempel, gemaakt door een bijzonder volk die stenen tot 50 ton wisten te verplaatsen. Dat zou omstreeks 6000 vC geweest moeten zijn.

De Sint-Nicolaaskapel ook wel Valkhofkapel in Nijmegen is het oudste gebouw in Nederland. Dit is een kapel gebouwd rond 1030 op het Valkhof, een heuvel in het centrum van Nijmegen die al in gebruik was door de Bataven rond het begin van onze jaartelling. Karel de Grote liet op deze heuvel in de 8e eeuw een palts bouwen, die in de eeuwen daarna werd uitgebreid. Rond 1030 werd wellicht door keizer Koenraad II de opdracht gegeven om de kapel te bouwen, gebruik makend van de resten van de paleiskapel van Karel de Grote. Sommige bronnen noemen Theophanu van Essen als stichteres van de kapel, die zij gesticht zou hebben ter herinnering aan haar grootmoeder en naamgenote, keizerin Theophanu, die te Nijmegen was overleden en een groot vereerder van de heilige Nicolaas van Myra zou zijn geweest.

Het oudst bewoonde gebouw in Nederland (van stenen) staat in Deventer en stamt uit 1131. In de Warmoesstraat 90 in Amsterdam werd in juni 2012 werd een houten huis uit circa 1485 'ontdekt'. Dit gaat schuil achter een onopvallende 19e-eeuwse gevel. Na een brand werd bij nader onderzoek geconstateerd dat het houtskelet veel ouder is dan tot dan toe bekend.