Wat was het doel van de betonnen muur langs de Geniedijk in Hoofddorp-Oost?

De geniedijk in Hoofddorp is onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Tussen Hoofddorp-Oost en de Rijksweg A4 loopt er een fietspad langs de geniedijk. Aan de noordkant van dit fietspad zijn er op onregelmatige plaatsen ~2.5m hoge betonnen muren geplaatst. Het beton ziet eruit alsof het voor wo2 geplaatst is.

Waar dienden deze betonnen platen voor? Niet ter verdediging want de beoogde vijand kwam van de andere kant, de betonnen platen staan aan de Amsterdam kant. Zie foto's.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In de Geniedijk zijn de volgende bouwwerken te vinden: Fort bij Vijfhuizen, Batterij aan de IJweg, Fort bij Hoofddorp, Batterij aan de Sloterweg, Kazematten Slotertocht, Batterij aan de Aalsmeerderweg, Fort bij Aalsmeer, en de Schutsluit bij Aalsmeer. De Geniedijk is met 10,5 kilometer de langste speciaal aangelegde militaire liniewal. Deze is onderdeel van de Stelling van Amsterdam, een 135 kilometer lange verdedigingslinie die tussen 1880 en 1914 rondom Amsterdam is aangelegd. De kringstelling bestond uit 42 forten en vele andere militaire objecten, die de hoofdstad moesten beschermen bij een buitenlandse aanval op Nederland.

In 1955 (ten tijde van de Koude Oorlog) werden acht magazijnen tussen korte aarden wallen aan de Geniedijk in gebruik genomen voor overdekte munitie-opslag. De betonnen muur werd gerealiseerd als bescherming in geval van calamiteiten. In 1977 werd het gebruik van de munitie-opslag door Eurometaal beëindigd. Maar de muur is blijven staan, met de bedoeling deze als expositieruimte te gaan gebruiken.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor dit goede antwoord. Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De muren zullen dus nu wel gesloopt worden daar de hele dijk in zij oorspronkelijke staat hersteld wordt. Thanks voor je antwoord!