Waarom werd de eekhoorn als symbool van het kwaad (Germaans) en als de duivel (christendom) gebruikt?

Ik vond het op www.psychowerk.com Ik vind het nogal eigenaardig, gezien eekhoorns zo lief en schattig lijken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

De eekhoorn staat niet symbool voor de duivel ( Christendom ) en komt ook niet voor
in de Bijbel. De duivel wordt min of meer omgeschreven als de bok(kepoot in relatie met de zondebok ).

Ook als de god pan was het een soort bok.

Volgens mij heeft de eekhoorn ook niet met de Germaanse mythologie van doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De heer Hein Pragt bestudeert al jaren de betekenis van symbolen, o.a. ook dierensymbolen.
Hij beschrijft de betekenis en de herkomst van de eekhoorn als symbool helemaal niet als symbool van het kwaad.

De eekhoorn staat symbool voor argwaan maar ook voor zuiverheid, opmerkzaamheid en speelsheid, vindingrijkheid en de mogelijkheid om snel van richting te veranderen. Ook staat het symbool voor mensen die klaar zijn met werken en met pensioen omdat de eekhoorn de toekomst met mindere tijden zorgvuldig voorbereidt door voorraden aan te leggen maar toch nog tijd heeft om te spelen.
Het is maar net welk geloof je eraan hecht.

Toegevoegd na 10 minuten:
In de Noorse mythologie is Ratatosk een eekhoorntje die heen en weer rent tussen de draak Nidhogg, die aan de wortels van de boom Yggdrasil knaagt en de arend Vidofnir, die hoog in de boom zit. Daar is het eekhoorntje het symbool voor een boodschapper.

Toegevoegd na 19 minuten:
Noorse mythologie moet zijn Noordse mythologie (mythologie van het Noorden).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De eekhoorn werd gezien als een symbool van het kwaad omdat hij in de Noordse mythologie een handlanger is van de dondergod Thor (ook wel Donar).

In de Noordse mythologie waren negen werelden die verbonden werden door de wereldboom Yggdrasil en de regenboogbrug Bifrost. Yggdrasill is een boom met drie wortels die verbonden zijn met de aarde en de kruin met de godenwereld. Tussen deze twee gaat een als boodschapper fungerende eekhoorn op en neer. Ratatosk was zijn naam, volgens de sagen. Hij probeerde ruzie uit te lokken tussen de adelaar en de draak of de slang.

In de Griekse mythologie is deze figuur bekend als Hermes. Een belangrijke taak van Hermes was het begeleiden van zielen naar de onderwereld.
Amadea