Waarom was de 17e eeuw de 'Gouden Eeuw'

Waarom wordt het de 'Gouden Eeuw' genoemd terwijl er nog steeds veel armoede in Nederland was...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.5K

Het beste antwoord

Dat de 17e eeuw de Gouden Eeuw wordt genoemd is nu wel duidelijk. Hoe kwam dat nu? Eind 16e eeuw (1568) kwam Nederland in opstand tegen de Spaanse overheersing van Philips II (Tiende penning, Alva en de ketters): begin van de 80-jarige oorlog. Het zuiden bleef trouw aan de Spaanse koning, het noorden verdreef de Spaanse troepen en verklaarde zich formeel onafhankelijk. Ook de meeste Vlaamse en Brabantse steden sloten zich hierbij aan, bijvoorbeeld Antwerpen. Bij gebrek aan een leider besloot de Staten-Generaal (vertegenwoordigers van de zeven gewesten) de gewesten zelf te besturen in de vorm van een republiek: de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (1588). De allereerste republiek ter wereld.
Philips II had intussen moeilijkheden met alle landen waar hij heerste want hij hief hoge belastingen en hij dwong een monopolie af op handelswaar. Alle handelswaar mocht alleen verhandeld worden via Spanje. Vlak voordat de Republiek werd uitgeroepen viel Antwerpen (in die tijd een heel grote handelsstad) weer in handen van Philips II (1585). Dus toen de Republiek werd uitgeroepen in 1588 vluchtten veel handelslieden naar Amsterdam, naar Middelburg, Leiden, Haarlem. Philips II hield ook een niet aflatende achtervolging van niet-roomsen aan de gang (de zg. ketters). Dus vluchtten ook veel andersgelovigen naar Holland (protestanten uit de Zuidelijke Nederlanden, sarfidische Joden uit Portugal) want hier heerste een tolerant geloofsklimaat. De vluchtelingen namen naast hun geld hun handel en -contacten mee, hun kennis, hun kunst, hun expertise en dat kon allemaal tot bloei komen in de republiek: een vrije bodem met vrije gedachten. Amsterdam (met de VOC) groeide uit tot een internationaal handelscentrum, aan werknemers geen gebrek, iedereen wilde aan de handel verdienen. En ondertussen was de Republiek ook een grote mogendheid op zee, niet in de laatste plaats vanwege de overvaltechnieken (kapersbrieven). Spaanse schepen mochten ten alle tijden worden overvallen en beroofd. Deze voorspoed bracht ook het culturele leven tot bloei.
Na 1672, het rampjaar, ging het bergafwaarts. De Republiek werd aan alle kanten aangevallen (Engeland, Frankrijk, Münster en Keulen), moest teveel oorlogen voeren en had het daarmee te druk. Grote crisis, ook toen gingen velen failliet. Wie kent het nog: het volk is redeloos, het land reddeloos en de regering radeloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De 17e eeuw wordt in Nederland de Gouden Eeuw genoemd omdat de kunst, wetenschap en economie in die eeuw tot bloei kwamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommigen(zoals het trouwens vaak gaat), waren 't 'gouden tijden':

De Gouden Eeuw was een periode in de Nederlandse geschiedenis, en dan met name van de noordelijke zeven Verenigde Provinciën, waarin de Nederlandse handel, wetenschap, kunst en militaire macht (vooral ter zee) een toppositie in de wereld innamen.

Deze periode komt ruwweg overeen met de 17e eeuw. Sommigen houden als beginpunt het jaar 1602 aan, het jaar waarin de VOC opgericht werd; anderen kiezen hiervoor het jaar 1609, het beginjaar van het Twaalfjarig Bestand. Tot het einde van de Dertigjarige en de Tachtigjarige Oorlog in 1648 groeide de economie vrijwel ongehinderd, waarna een periode van consolidatie aanbrak. Na het rampjaar 1672 begon een periode van relatieve economische neergang en was de Gouden Eeuw over haar hoogtepunt heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Gouden Eeuw was een periode in de Nederlandse geschiedenis, en dan met name van de noordelijke zeven Verenigde Provinciën (Friesland,Gelre,Holland,Overijssel,Stad en Lande (Groningen),Utrecht en Zeeland),waarin de Nederlandse handel, wetenschap, kunst en militaire macht (vooral ter zee) een toppositie in de wereld innamen.

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen die hebben bijgedragen aan deze bloeiperiode in kunsten en wetenschappen.

Nederland nam in de 17e eeuw een absolute toppositie in de wereldhandel in. De bloeiende handel leidde tot een grote en zeer rijke klasse van kooplieden. De nieuwe voorspoed leidde ook tot meer aandacht voor en sponsoring van beeldende kunsten, literatuur, wetenschappen en armenzorg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 17de eeuw noemen we in Nederland de Gouden Eeuw, omdat ons land in deze periode een van de rijkste en machtigste landen was. Dit kwam met name door de snel groeiende handel. De Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), opgericht in 1602, was de grootste handels- en transportonderneming ter wereld. Door de groeiende welvaart kwam ook de cultuur tot grote bloei. Veel schilders die werkzaam waren in de Gouden Eeuw zijn tegenwoordig wereldberoemd, onder wie Rembrandt van Rijn, Johannes Vermeer en Jan Steen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Armoede is een relatief begrip. Je hebt altijd en overal rijke en arme mensen. In de zeventiende eeuw bloeide de economie, de schilderkunst, de bouwkunst. We bevaarden de wereldzeeen, we waren rijk en machtig, etc. Daarvoor was het veel minder en daarna ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/17e-eeuw-gouden-eeuw-genoemd.33805

een hele goede vraag met een perfect antwoord