weet iemand hoe de contrareformatie in Frankrijk heeft uitgepakt?

niet overal werd de katholieke contrareformatie omarmd. wel bijvoorbeeld in Belgie (Scherpenheuvel). in Frankrijk zie je eigenlijk heel weinig barokke kerken. De barok is toch de bouwstijl van de contrareformatie?

Toegevoegd na 19 uur:
ik kwam op mijn vraag door bijgevoegd artikel. het antwoord geeft veel -waardevolle- informatie maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij de geschiedenis van de Contrareformatie in Frankrijk zijn vooral de Bartolomaeusnacht (1572) en de aansluitende golf van geweld tegen de Hugenoten, het Edict van Nantes (1598) dat de hugenoten weer godsdienstvrijheid schonk, en de herroeping ervan met het Edict van Fontainebleau (1689) de grote mijlpalen. Ook voor dat jaar stonden de hugenoten al onder druk. In de zeventiende eeuw nam een aanzienlijke groep hugenoten de wijk naar de Republiek der Verenigde Nederlanden waar zij in vele steden de zogeheten Waalse kerken stichtten. Na 1689 verlieten enkele honderdduizenden hugenoten Frankrijk, een deel van hen vond opnieuw onderdak in de Republiek. In Frankrijk zelf dook een minderheid onder in afgelegen streken zoals het Massif Central. In de architectuur stuitte de Italiaanse barok op de weerstand van smaakmakende kringen die het Franse classicisme voorstonden. Een uitzondering is de streek Savoye waar een groot aantal barokke kerken te vinden is; de Franse Wikipedia signaleert er liefst tachtig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De barokke stijl is inderdaad heel kenmerkend voor de Contrareformatie in de zeventiende eeuw. Omdat deze beweging echter al in de zestiende eeuw inzette met het Concilie van Trente zijn beide zaken niet geheel gelijktijdig. De Italiaanse, Spaanse en Duitse barok hebben elk bepaalde kenmerken. Het classicisme blijft echter in vele landen een krachtig aanwezige bouwstijl (Engeland, Nederland, Frankrijk). In de Zuidelijke Nederlanden is speciaal het oeuvre van Rubens een van de hoogtepunten van de barok, niet alleen in schilderijen, tekeningen en wandtapijten, maar ook in architectuurontwerpen van zijn hand. Daarnaast kan men kijken naar de impact op de katholieke kerk van de Contrareformatie in verschillende landen. Niet overal werden de decreten van het Concilie van Trente even soepel, laat staan in zijn geheel, ingevoerd. "Reformation. Europe's House Divided, 1490-1700" van Diarmaid MacCullough (2003) is momenteel het standaardwerk dat breed en gedetailleerd, maar ook heel meeslepend, de impact en implicaties van de Reformatie en de Contrareformatie uiteenzet.