Werd er tijdens de 2de wereld oorlog Sinterklaas gevierd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, met dien verstande, dat Hitler voor Zwarte Piet Speelde.
Dat mocht echter niet van het Arische ras, want een echte Arische Zwarte Piet droeg geen snor. En Hitler droeg wel een snor....
PS: en een LederHose.

Het beste antwoord

Jazeker.
Ik herinner mij dat nog heel goed omdat het een grote indruk op me heeft gemaakt.
Mijn moeder had de tafel versiert en 7 bordjes neergezet. Toen we later in de kamer kwamen, had Sinterklaas voor iedereen een halve goudreinet neergelegd. Ook had hij zelfgemaakte kleertjes voor mij. Ik vond het leuk, want mijn zus had een half jaar daarvoor een jurkje van dezelfde stof gedragen en die was haar te klein geworden. (Wist ik veel dat het een verbouwd jurkje was.! ) Mijn broer kreeg een kroontjespen waar hij zielsgelukkig mee was. En natuurlijk waren er gedichten, dat kon, bleek later, mijn moeder heel goed. En gedichten waren gratis en niet op de bon.
Eigenlijk was dit het mooiste Sinterklaasfeest dat ik ooit heb meegemaakt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Bij de vraag dacht ik: een mandarijntje van twee maanden oud, helemaal verschrompeld maar "ozo" welkom. Ik had je antwoord nog niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prachtig antwoord!
Antoni
8 jaar geleden
@Patcat, besef wel dat één (-bijzonder-) voorbeeld niet zo maar veralgemeniseerd kan worden. Dit antwoord zegt dus weinig over de algemene trend ten aanzien van de vraag of Sinterklaas werd gevierd tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik krijg allemaal rare mailtjes van ene
terencepolyne heeft ook gereageerd op ivana's antwoord op de vraag "Werd er tijdens de 2de wereld oorlog Sinterklaas gevierd?": " - Oxycontin 40 mg = € 6 per pil. Minimale bestelling 25 pillen (€ 150). 50 pillen = € 270.
- Oxycontin 80 mg = € 13 per pil. Minimale bestelling 25 pillen (€ 350). 50
en nog veel meer.
Ik heb het geblokkeerd, maar denk dat ik nu alles van GoeieVraag geblokkeerd heb. Ik kan het hen ook niet melden, alles komt terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aangrijpend verhaal en duidelijk genoeg denk ik.

Andere antwoorden (4)

Een pakjesavond was voor de Tweede Wereldoorlog geen algemeen verschijnsel. De crisisjaren speelden daarin een grote rol. De toenemende welvaart na de oorlog bood echter meer ruimte voor een geefcultuur, een geschenkenfeest in het kader van het oer-Hollandse sinterklaasfeest.
fremar
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Pakjesavond en Sinterklaasfeest zijn in de huidige vorm rond 1850 ontstaan en sindsdien tamelijk algemeen gevierd.
ronron1212
8 jaar geleden
In Nederland zet men vanaf ten minste de 15e eeuw de schoen. In eerste instantie gebeurde dat in de kerk en was de opbrengst voor de armen. Uit archiefstukken blijkt dat vanaf 1427 in de Sint-Nicolaaskerk in Utrecht schoenen werden gezet op 5 december, pakjesavond. Rijke Utrechters legden wat in de schoenen en de opbrengst werd verdeeld onder de armen op 6 december, de officiële sterfdag van de Heilige Nicolaas.
ronron1212
8 jaar geleden
Ook in de tweede wereld oorlog werd sinterklaas gefeest niet zoals nu maar het werd gevierd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn vader heeft ook dikwijls verteld dat hij met Sinterklaas altijd een rolletje pepermunt kreeg, ook in oorlog ging dat door.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Op zich wel interessant dat er wordt gemind, en dat er op wordt gereageerd met dat al sinds 1427 , terwijl de opmerking dat "Een pakjesavond was voor de Tweede Wereldoorlog geen algemeen verschijnsel." toch echt uit hetzelfde wikipedia artikel afkomstig is. Kortom, ofwel het wiki-artikel is met zichzelf in tegenspraak, ofwel de beweringen zijn niet zo onderling tegenstrijdig als ze lijken. Mijn voorlopige conclusie zou in eerste instantie zijn dat, hoewel het veschijnsel pakjesavond hier en daar al veel langer bestond, het pas echt een algemeen verschijnsel werd ná WO2. Nog los van het feit dat dit allemaal niet ingaat op de eigenlijke vraag, nl of het TIJDENS wo2 werd gevierd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien zijn niet van mij, maar de minnen zijn waarschijnlijk juist omdát er geen antwoord op de vraag is, of in WOII het Sinterklaasfeest gevierd werd.
Het antwoord is Ja, er werd als dat mogelijk was Sinterklaasfeest gevierd.De eventuele pakjes ware minimnimni van formaat maar recht uit het hart.
Het normale leven ging zijn gang onder andere omstandigheden als ervoor.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Dat kan ik dan wel met je eens zijn. Je hoeft sinterklaas natuurlijk ook niet per se met een pakjesavond te vieren tenslotte.
tinus1969
8 jaar geleden
@wrk132; zie bv http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Schenkman
Typische onderdelen van het huidige Sinterklaasfeest (niet alleen Zwarte Piet, maar ook de intocht per stoomboot uit Spanje) zijn door hem bedacht of in ieder geval,voor het eerst opgeschreven in het boek 'Sint Nikolaas en zijn knecht' uit 1850.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
terencepolyne heeft ook gereageerd op fremar's antwoord op de vraag "Werd er tijdens de 2de wereld oorlog Sinterklaas gevierd?": " - Oxycontin 40 mg = € 6 per pil. Minimale bestelling 25 pillen (€ 150). 50 pillen = € 270. Het is nog veel langer, eenzelfde kreeg ik met o,a, gereageerd op antwoord van Ivana.
Mailtje naar Goeie Vraag komt via MailDemon terug.
tinus1969
8 jaar geleden
@wrk132, link?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is toch of het kinderfeest ook in de WOII gevierd werd?
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Één mooi antwoord zegt weinig over de algemene trend ten aanzien van de vraag of Sinterklaas werd gevierd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Leuke foto, dat wel!
Ik denk, dat in de eerste jaren van de bezetting sinterklaas is gevierd als ongeveer voor de bezetting. In de hongerwinter zal het anders geweest zijn in west-Nederland.
8 jaar geleden
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Sinterklaas in Nederland op bescheiden schaal gevierd, ondanks de oorlogsomstandigheden. De vieringen waren ingetogen vanwege voedselschaarste en beperkingen, maar mensen probeerden de traditie levend te houden, vooral voor kinderen, in huiselijke kring.