Ik proef in je vraag een beetje, alsof het zo zou zijn, dat Monnet iets speciaals wilde met de EU, en dat niet is gegaan zoals hij wilde.

Maar dat is waarschijnlijk niet het geval. Monnet was een van de initiatiefnemers van de EEG, een soort plannenmaker. Alle mensen die betrokken waren bij de totstandkoming van de (latere) EU hadden maar één doel voor ogen, en dat was economische samenwerking in Europa.

Voor al die mensen zal gelden, dat zij geen idee hebben gehad, dat de EU er nu zo uit zou zien, met zo veel landen, en zelfs een gemeenschappelijke munt.

Jean Monnet was dus een van de grondleggers van de huidige EU, en het begon allemaal met de oprichting van de Europese Kolen- en Staalgemeenschap, met als doel de Franse en andere economieen weer een beetje op gang te krijgen na de 2e wereldoorlog.

Hieronder een goed leesbare link over Jean Monnet. Ik denk als je dat hebt gelezen, je alles weet over Monnet wat je weten moet. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt!