Oostenrijk, essentiële schakel tussen Oost en West, werd na de oorlog door de geallieerden opgesplitst. Evenals Wenen, waterhoofd van een rijk dat zich ooit uitstrekte tot de Zwarte Zee. Een beeld dat onsterfelijk is vastgelegd in de film The Third Man. Tien jaar na de bezetting wisten de Oostenrijkers, tijdens een periode van 'dooi' in de Koude Oorlog, hun onafhankelijkheid terug te krijgen. Voor het eerst en voor het laatst in de geschiedenis trokken Sovjettroepen zich op 26 oktober 1955 vrijwillig terug uit een stukje Europa dat zij tijdens hun opmars naar Berlijn hadden veroverd.
fremar
9 jaar geleden
In 1867 kwam de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie tot stand. Hongarije bleef soeverein maar wel verenigd met Oostenrijk. Franz Joseph I werd keizer van Oostenrijk en koning van Hongarije. Naar aanleiding van de moord in 1914 op zijn beoogde opvolger, Franz Ferdinand, brak de Eerste Wereldoorlog uit. In 1916 stierf Franz Joseph I. Zijn opvolger, Karel I, zou als laatste op de Habsburgse troon plaats nemen. Hij wilde al in 1917 de oorlog beëindigen, maar dat lukte hem niet. Na de verloren oorlog werd Oostenrijk ontbonden.
Op 12 november 1918 werd de eerste Oostenrijkse Republiek uitgeroepen. Maar Oostenrijk was op dat moment een klein, arm land met maar 7 miljoen inwoners in plaats van 50 miljoen.
De bevolking wilde aansluiting bij Duitsland, maar de geallieerden verhinderden dit. Hitler wilde Oostenrijk graag inlijven (Anschluss). Met behulp van Mussolini voorkwam men overrompeling door de Duitsers. De socialisten verzetten zich hevig daartegen en werden gevangengenomen of vermoord. Oostenrijkse nazi's deden in 1934 een greep naar de macht die echter mislukte. Bondskanselier Dolfuss werd gedood en opgevolgd door Kurt Schuschnigg. Deze verloor in 1936 de steun van Italië omdat Mussolini en Hitler meer op één lijn kwamen te zitten. Begin maart 1938 werd Schuschnigg door Hitler onder zware druk gezet om Seyss-Inquart in de regering op te nemen. Overtuigd van naderend onheil zocht Schuschnigg tevergeefs steun bij Frankrijk en Engeland. Op 12 maart 1938 rukten Hitlers' troepen Oostenrijk binnen en Seyss-Inquart werd rijksstadhouder van Oostenrijk, dat voortaan Ostmark heette. Zo raakte Oostenrijk betrokken in de Tweede Wereldoorlog.
Duizenden Oostenrijkers verdwenen in kampen en gevangenissen. De helft van de joodse bevolking vluchtte, de andere helft kwam om in de Tweede Wereldoorlog. De economische opleving in het begin van de Tweede Wereldoorlog was van korte duur. Honderdduizenden mannen moesten in dienst en velen sneuvelden. Na de oorlog werd Oostenrijk bezet door de Russen, Fransen, Engelsen en Amerikanen. Wenen werd in vijf sectoren verdeeld (één voor elk van de bezetters, één gemeenschappelijke). Door de zware herstelbetalingen en gratis leveranties aan Rusland verlamde de economie volledig. Daardoor duurde het tot 15 mei 1955 voordat Oostenrijk een zelfstandig en vrij land werd.
Amadea