hoe werd je vroeger soldaat in het romeinse leger?

Toen het Romeinse rijk aan het uitbreiden was, deden ze dit ook door middel van oorlog en met een gedisciplineerd leger. Mijn vraag is hoe men zich inschreef om soldaat te worden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De Romeins legionair (ook wel gregarius miles (gewone soldaat) of legionarius miles) in de door Augustus hervormde legioenen was een plebejer, jonger dan 45 jaar, met Romeins burgerrecht die zich - meestal vrijwillig - opgaf om zijn betaalde dienstplicht te vervullen.
fremar
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je was slaaf , gevangene , arme boeren zoon enz . Je melde je soms aan maar het merendeel deed het voor een dagelijkse maaltijd het soldij ( dus voor het geld ) en!! Het voor uitzicht een vrij man te worden . Dus na heel veel jaren soldaat kreeg men de status vrij man en min of meer Romein te worden . En mocht men een stukje grond opeisen . Dus het voet volk was vaak slaaf of gevangene . Keltische en Germaanse stammen die overwonnen waren moesten bijna alle mannen inleveren op straffe van represailles of ze moesten het afkopen met goud of goederen . Een soort van dienst plicht . Daarbij gaf het de Romeinen rust in die gebieden veel sterke mannen konden dan niet in opstand komen . Hele hordes Germanen werden in het leger ingezet bij voorkeur dan ergens anders . Ook weer het verdeel en heers model :) veel wat de Romeinen al deden doet men nog steeds . De opbouw van het leger de rangen enz .