Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er goede documentaires beschikbaar over de oorlog in Joegoslavië?

Ik was toen de tijd te jong om echt iets van die oorlog te beseffen terwijl NL er wel een belangrijke rol in heeft gespeeld.

Ik zou er graag meer over weten en wikipedia en boeken vind ik saai. Ik hou wel van lezen maar niet van die droge stof. Met een (goede) documentaire zou ik wel wat kunnen.

9 jaar geleden
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De meest indrukwekkende en schokkende documentaire die ik over de oorlog in Joegoslavië heb gezien is A cry from the grave. Dat geeft een griezelig realistisch beeld over de gang van zaken rond de val van Srebrenica. Maar wees gewaarschuwd: het is geen pretje om naar te kijken. Je vindt hem op YouTube.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goede documentaires over de oorlog in Joegoslavië bestaan naar mijn mening niet. Daarvoor is de tragiek te uitgebreid en het verleden nog te dichtbij.
Ga eerst eens na hoe de vorming van Joegoslavië tot stand kwam. Hoe de tweede wereld oorlog voor dat land verliep. Hoe Tito aan de macht kwam en al die verschillende staten met ijzeren vuist onder de knoet hield. Hoe de situatie zich ontwikkelde na zijn overlijden. Hoe steeds meer staten zich wilden afscheiden en hoe Servië en Kroatië elkaar in de haren vlogen over de monopoliepositie die zij elk nastreefden. Hoe zij gezamenlijk -als onverzoenlijke vijanden van elkaar - toch optrokken tegen Bosnië - Herzegovina. Dat er uiteindelijk via de Dayton accorden een einde kwam aan de strijd, maar er was toen al onnoemelijk veel leed geschied. Denk aan Sebrenica, denk aan Kosovo , denk aan ....Iedereen vocht tegen iedereen. Er vochten zelfs zoons tegen ouders en broers tegen elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Misschien heb ik dan toch iets gevonden, ik kwam bij zoeken dit tegen: http://www.mojvideo.com/video-the-weight-of-chains-part-1/c28ba168153f524eee71 Ik ben pas een kwartier aan het kijken en er zijn in totaal 5 afleveringen van een half uur. De eerste heeft het over oorlogen van voor 1992.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding