Hoe heeft de Nerderlandse regering er in de twintigste eeuw voor gezorgd dat werknemers tegen hun werkgevers werden beschermd?

Het gaat om de sociale kwestie

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo beschermd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De wetgeving van 1922 om vrouwen met een borstkind, de gelegenheid te geven om hun kind te zogen.
De arbo wetgevingen op velerlei gebied.
Het invoeren van de tachograaf in het wegvervoer.

Het beste antwoord

Huiswerkopdracht 3a: Geef een aantal voorbeelden van hoe de Nederlandse regering er in de twintigste eeuw voor heeft gezorgd dat werknemers tegen hun werkgevers
beschermd worden.
1. sociale wetgeving
2. bijstandsvoorzieningen
Er is genoeg sociale zekerheid: je kunt niet zomaar ontslagen worden; je hebt recht op
een arbeidsovereenkomst; recht op een uitkering; recht op pensioen; recht om te
staken. Er is een wet arbeidsongeschiktheid voor het geval je ineens niet meer kunt
werken, er bestaat kinderbijslag, et cetera.
Twee concrete voorbeelden:
- 1874: Kinderwetje van Van Houten = allereerste Nederlandse sociale wet
- 1930: Ziektewet
Amadea
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Deze zogenaamde bescherming is door de regering pas gegeven in de wet na heftige stakingen in de jaren 50 en ook wel enige nog latere stakingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de wet van 1922 werd bepaald, dat werkgevers vrouwen met een borstkind de gelegenheid moesten geven om hun kind te zogen.
In het wegvervoer werd de tachograaf ingevoerd.
Er zijn zeer vele Arbo-wetgevingen van kracht geworden.
ronron1212
9 jaar geleden
gerardkl 1922 tachograaf en borstvoeding?
In Nederland werd de tachograaf in 1974 ingevoerd door staatssecretaris Michel van Hulten en controleert de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de politie de naleving van het rijtijdenbesluit