Wat is de aanleiding van de Nederlandse Opstand?

was het nou de beeldenstorm, of de slag bij Heiligerlee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
28K

Antwoorden (1)

De Beeldenstorm en de slag bij Heiligerlee waren niet de aanleiding tot de Nederlandse opstand, het waren de gevolgen van de drie oorzaken.

De Nederlandse opstand had drie oorzaken.
Een godsdienstige, economische en een politieke oorzaak.
1.Godsdienstige oorzaak
In die tijd had het volk hetzelfde geloof als de vorst. Omdat Karel V streng Rooms-katholiek was, en in Nederland de mensen protestants gingen worden, kon hij de 'waarheid en leugen' niet samen laten gaan.
2. De economische oorzaak.
In Nederland was er helemaal niet zoveel welvaart als men dacht. De armen leefde op het geld van de kerk, en wel 40% van de bevolking leefde in de armen zorg. De ontevredenheid kwam er doordat arme mensen zagen hoe rijke mensen en geestelijke heel veel hadden maar zij niet.
3. De politieke oorzaak
Karel V en Filips II wilden beide Absolutisme (Theorie waarbij een vorst helemaal de baas is en niet gebonden is aan wetten). Van de geestbestuurders en stadsbestuurders kwam hiertegen veel verzet, want zij wilden bepaalde privileges behouden. Ook de adel protesteerde, want de koning wilde hen vervangen door ambtenaren.

Deze onvrede onder de bevolking had in 1566 de beeldenstorm tot gevolg.
De beeldenstormers waren uit alle lagen van de bevolking afkomstig.
Hoog en laag, rijk en arm, man en vrouw, oud en jong bestormden kerken, vernielden heiligenbeelden en andere kunstwerken en plunderden kloostervoorraden.
Hun motieven waren al even verschillend als hun achtergronden. Sommigen haatten de geestelijken met al hun privileges, anderen waren ontevreden over hun eigen schamele bestaan.

De Slag bij Heiligerlee luidde in 1568 definitief de opstand tegen de Spaanse overheersers in, ofwel de Tachtigjarige Oorlog.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Vier minuten voor mij, exact hetzelfde antwoord!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan moet het wel goed zijn ::)) Toch heb ik even getwijfeld vanwege het begrip 'aanleiding'
Hoe vertelt en verklaart men tegenwoordig de geschiedenis aan de jeugd.
Tot ik deze vond:
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-tachtigjarige-oorlog-in-vogelvlucht-een-overzicht
De Tachtigjarige Oorlog, ofwel de Nederlandse Opstand. Dan moet dus de Slag bij Heiligerlee het goede antwoord zijn.
SimonV
6 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem met "aanleiding"... Wikipedia:
Als er al een beginjaar wordt genoemd voor de Opstand, dan is dat meestal vroeger dan 1568 (al wordt ook 1572 genoemd als beginjaar).
Op zijn vroegst markeert de Beeldenstorm (1566) het begin van de Opstand De plus had ik al gegeven.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik zit ook met het begrip aanleiding; ik zouz eggen dat de slag bij Heiligerlee een reactie was op een aanleiding. Overigens is de slag bij Heiligerlee als startpunt pure geschiedvervalsing. De eerste echte slag was die bij Oosterweel in 1567 -maar dat is naderhand weggemoffeld want Oosterweel ligt bij Antwerpen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Oosterweel). Los daarvan; een belangrijke oorzaak noemt @JoanDarc niet of half; De Lage Landen waren rond 1550 juist schathemeltjerijk. Karel V en Philips II wilden deze rijkdom afromen (de beruchte 10e penning) om daarmee allerlei oorlogen 'ver weg' te financieren. De opstand wa sin de eerste plaats een belastingnoproer, van mensen die (via oa. de Guldensporenslag van 1302) gewend waren om betrekkelijk autonoom te zijn. Verder was Philips Ii geen Spaanse overheerser; ook dat is een constructie achteraf. Philips II was rechtmatig Heer der Nederlanden (formeel via een lappendeken aan titels en bezittingen verenigd via de Pragmatieke Sanctie van 1549); een positie die hij had verkregen via erfopvolging: Hij was oa. betachterkleinkind van Karel de Stoute.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Los daarvan; een belangrijke oorzaak noemt @JoanDarc niet of half" @tinus1969, Er is antwoord op de vraag gegeven. De vraag was niet of ik een boek wilde schrijven.