Waarom liepen Duitse officieren vroeger met die zijflappen aan het bovenbeen van hun uniform?

Vooral over de tweede wereldoorlog zie je vaak plaatjes met zulke, denk ik onpraktische broeken. Waarom was dat eigenlijk zo?
Zoals op deze afbeelding:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.d-c-militaria.be/pages/German/foto%27s/uniform/duits%2520uniform.JPG&imgrefurl=http://www.d-c-militaria.be/pages/German/foto%27s/uniform/&usg=__pFnv1IHDodBKavLOJBv0alM9Xqw=&h=640&w=480&sz=65&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=TMBeVEg7wAWbqM:&tbnh=158&tbnw=119&ei=cQS_TZ60B8mhOpyLtdwG&prev=/search%3Fq%3Dduits%2Buniform%26um%3D1%26hl%3Dnl%26rlz%3D1W1ADSA_nl%26biw%3D1419%26bih%3D653%26tbm%3Disch0%2C98&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=618&vpy=2&dur=2356&hovh=259&hovw=194&tx=137&ty=204&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:3,s:0&biw=1419&bih=653

De link is vrij lang inderdaad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bit.ly helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien uit pruitsheid? Dan die je de billenvorm niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*preutsheid :D

Het beste antwoord

Niet alleen in het Duitse leger: het vooroorlogse Nederlandse leger had ze ook (ik heb ze zelfs nog gedragen in Militaire Dienst als bijzonder uniform).
Het zijn geen flappen maar het is een erg wijde broek. Dus erg wijde bovenbenen en dan samengebonden in de laarzen.
Waarschijnlijk waren deze broeken zo wijd om er in de winter nog lange onderbroeken onder te kunnen dragen (allemaal van wol dus erg volumineus) én om er een soort one-size-fitts-all model van te maken. Daarnaast zit een strakke broek (stretch kenden ze nog niet) niet erg lekker op een paard (of in mijn militaire dienst: fiets).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de fiets? Dat zal heel wat jaartjes geleden zijn;)
Utrecht
12 jaar geleden
haha, valt mee: 1994.
Ik zat bij het muziekkorps dat ook nog shows gaf op de fiets. In historische uniformen en op oude doortrappers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij waren het geen wijde broeken in laarzen, want die zouden erg onpraktisch zijn met die strakke laarzen die de Duitsers droegen. Hier is een plaatje: http://www.militarycollectibles4u.nl/a-16876828/kleding/sa-bruine-pofbroek Wellicht was zo'n (paardrij)- broek gewoon in de mode.
Utrecht
12 jaar geleden
Klopt. De broek werd wel een stuk smaller vanaf de knie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het vreselijk zal kriebelen, zo'n wollen onderbroek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
valt best mee de eerste dag moet je even wennen maar daarna gaat het wel ik baseer dit op eigen ervaring daar ik 2jaar in duits uniform (40-45) heb gelopen en nu alweer 2jaar in het russische uniform (40-45)

Andere antwoorden (2)

Mijn vermoeden is, dat het een broek is/was, die bij de cavalerie in gebruik was. Een rijbroek dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een rijbroek die standaard door duitse officieren werd gedragen
is bij de duitsers bekend als de stiefelhosen

Toegevoegd na 2 minuten:
de stiefelhosen zijn overigens niet echt onpraktisch
als ik een evenement heb als nkvd officier heb ik er namelijk nooit last van

nkvd is overigens russisch en ja de russen droegen die dingen ook