Waren vroeger ook de armen gewend aan te liggen voor het eten?

Heel vroeger was men gewend aan te liggen voor het eten (Onder andere in de tijd van de Romeinen). Was dit typisch een gebruik bij de zeer rijken of lagen ook de middenklasse en de armen als ze aten? En wanneer (en waarom) is dit 'liggend eten' eigenlijk in onbruik geraakt?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik besef dat de armen uiteraard geen ligbanken hadden. Maar misschien was het destijds de gewoonte op de grond te liggen? Was liggen tijdens het eten voor hun net zo normaal als zitten voor ons nu, of was het echt specifiek voor de rijken? Bestaan hier bronnen van? Misschien ook een bron over het hoe en wanneer het in onbruik raakte bij de rijken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag +1

Het beste antwoord

De Egyptenaren zaten al op stoelen. Het aanliggen aan het diner was, zoals iemand anders ook al opmerkte, een uiterst decadent gebeuren. Eigenlijk ook helemaal niet handig, want je kunt maar een hand echt goed gebruiken.
Normaal gesproken hebben mensen altijd op hun hurken zitten eten, voordat ze op kisten gingen zitten of op stenen.
Het raakte in onbruik na de val van het Romeinse Rijk. De rijken werden minder rijk en moesten weer normaal gaan doen.
Uit de tekst in de link blijkt in ieder geval dat het over was met de extreme rijkdom.
Of er in onze tijd nog mensen zijn, die zich laten voeren, als teken van hun rijkdom? Ik denk het niet. Als je wilt showen met je rijkdom, want dat was het natuurlijk, dan zijn er wel andere zaken bv verbouwen van hun lichaam. Marmer en goud op plaatsen waar andere mensen hele andere materialen gebruiken, schepen en dure auto s, en de sportschool en een personal trainer. Zulke zaken.
Eten doet iedereen tegenwoordig zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aanliggen kan alleen als je genoeg ruimte hebt, zo'n ligbank heeft meer ruimte nodig dan een stoel of een plaatsje op de vloer. Dus de armen in hun kleiner huisjes/hutjes hadden geen plaats om te liggen.
Ik denk dat dat liggen ook was om telaten zien hoe goed de rijken het hadden, ze hadden breeduit de ruimte en de mogelijkheid om bediend te worden door personeel, ook wel lekker als je zo ligt
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De echte armen hadden geen huis, ook geen kleintje, naar ik vrees...Dus buiten op straat was in principe ruimte om te liggen (als je eten had...) Maar ik denk dat laatste zelf ook hoor, dat het echt iets van de rijken was om mee te showen. Maar ik kan het nergens vinden, en weet het dus niet 100% zeker...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel decadenter kan haast niet, liggend eten...... ;)
anneliez
11 jaar geleden
Ik had er nog bij willen schrijven: gen ruimte behalve als ze onder de brug zaten ;)
nou dat was inderdaad voor de rijke........de arme mensen...zeker in grote gezinnen......moesten vaak staan aan tafel.......alleen de ouders en twee of vier grotere mochten zitten mits er stoelen waren.......en die waren er vaak niet...dus staand eten was heel normaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik in mijn antwoord geheel vergeten, in beslag genomen als ik was door ""vroeger"" als bij de Romeinen. Maar er was ook een vroeger, zo n 70-80 jaar geleden, waar grote gezinnen niet eens allemaal konden zitten en er staande rond de tafel werd gegeten. En dat ook niet uit weelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan hebben we hetzelfde gedacht en nu beschreven Ineke..........en zo raar dat dat nog niet eens zo lang geleden is...als bij de Romeinen.......grappig!