Wat is het waarde verschil tussen een ingekleurde gravure en een ongekleurd exemplaar ? En waarom is dat verschil ?

Bij oude landkaarten ( Visscher, Ortelius, Vagoundy, etc) zie je vaak een gravure (landkaart),die gekleurd is, maar ook exemplaren die niet hand ingekleurd zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Vroeger bestonden er ateliers waar afbeeldingen met de hand werden ingekleurd. Dat gebeurde zowel voor geïllustreerde boeken (met b.v. landkaarten, gravures van gebouwen of afbeeldingen in biologieboeken) als voor weekbladen. Een bekend voorbeeld zijn de illustraties in het Parijse blad La Mode Illustree, dat wekelijks werd uitgegeven.

Het prijsverschil tussen gekeurde en ongekleurde illustraties komt vooral doordat men handgekleurde gravures aantrekkelijker vindt om in te lijsten en op te hangen.
Overigens zijn er ook veel gravures in omloop die weliswaar oud zijn, maar "nieuw" zijn ingekleurd. Met een beetje waterverf en wat handigheid, kun je zo'n oude gravure zelf inkleuren. Het resultaat is vaak niet van echt te onderscheiden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voldoende duidelijk antwoord