Wanneer nam de Nederlandse regering het besluit om in WO 1 onafhankelijk te blijven?

De datum waarop dit besluit is genomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Officieel was Nederland neutraal sinds 1839 het jaar waarin Nederland afstand deed van de aanspraken op België. Als aan het begin van de 20ste eeuw de internationale spanningen oplopen pleit Koningin Wilhelmina in 1905 opnieuw geen bondgenootschappen te sluiten. Deze politiek wordt de gehele oorlog volgehouden, maar wel op de proef gesteld in oktober 1914 als de Duitsers voor Antwerpen staan en in maart 1918 als de VS bekend maken gewoon Nederlandse schepen te confisqeren. De datum van het Verdrag van Londen is 19 april 1839. Vanaf die datum zijn we dus neutraal geweest en die politiek is in WO I voortgezet: geen bondgenootschappen.

Toegevoegd na 16 uur:
Er is een andere bron toegevoegd, de vorige waren onjuist.