wat was de reden voor de berlijnse muur?

waarom kwam de berlijnse muur er en kan iemand mij kort samenvatten wat er in de koude oorlog is gebeurd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vragen die je stelt worden letterlijk op Wikipedia (en genoeg andere sites) beantwoord.
Amadea
12 jaar geleden
En het staat vast ook wel in de schoolboeken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ook deze vragen in stonden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ja, huiswerk...

Antwoorden (4)

De Berlijnse muur is gebouwd om Berlijn te scheiden in 2 delen: West en Oost-Berlijn.
West was het Amerikaanse deel en oost het Russische deel. Het oosten was communistisch in die tijd veel mensen wouden dan ook graag naar het westen.
Mensen die dit probeerde werden opgepakt of neergeschoten want er was een strenge bewaking.
Toen Berlijn werd veroverd door de Russen (in WO2) hebben zij Berlijn moeten delen met Amerika, daarom was die muur gekomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Koude oorlog:
De Koude Oorlog was geen echte oorlog.
Het was meer een soort ruzie tussen het Westen(Amerika) en het Oosten(Rusland)
Er dreigde wel een oorlog te komen, maar deze is er gelukkig nooit geweest.

Ik hoop dat ik je genoeg heb geïnformeerd, ga niet er van uit dat ik alles goed heb gezegd want wat ik net zei heb ik gewoon uit mijn hoofd vertelt zonder enige bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt
Na de Tweede Wereldoorlog werd besloten Duitsland op te splitsen in een Russische, Amerikaanse, Franse en Britse bezettingszone. Berlijn, gelegen in de Russische bezettingszone, werd ook door deze vier onderverdeeld. Na een jaartje of vier werd het duidelijk dat de vier landen het niet eens werden over de toekomst van Duitsland. De VS, Groot-Brittannië en Frankrijk voegden hun bezettingszone samen tot de BRD, ook wel West-Duitsland, en West-Berlijn. Daarop riepen de Sovjets hun bezettingszone uit tot de DDR, ook wel Oost-Duitsland.

De spanningen tussen Amerika en de zijnen en de Sovjet-Unie en de zijnen liep steeds hoger op. Eigenlijk kwam het daarbij nooit tot een daadwerkelijk conflict, maar de Cubacrisis, Afgaanse bezetting en Vietnamoorlog waren plaatsen waar de Koude Oorlog op de achtergrond meespeelt. Het wordt de Koude Oorlog genoemd, omdat er nooit daadwerkelijk oorlog is geweest waar Amerikaanse tegen Russische soldaten hebben gevochten.

Intussen probeerden Oost-Duitsers te vluchten naar West-Duitsland. Vooral de mensen die geleerd hadden, zoals dokters en professoren vluchtten. Deze vlucht van intellectuelen noemt men braindrain. Om dat te stoppen werd tussen Oost- en West-Duitsland een hekwerk geplaatst, het IJzeren Gordijn. Dat hekwerk liep tussen alle Warschaupact-landen (de landen die bevriend waren met Rusland) en de Navo-landen (de landen die bevriend waren met Amerika).

Echter, West-Berlijn lag midden in Oost-Duitsland, een stukje Navo-gebied midden in het Warschaupact-gebied. Het bleef de achilleshiel, want men kon in Berlijn makkelijk naar West-Berlijn reizen en via daar naar het westen vluchten. Daarom werd besloten om het onmogelijke waar te maken: in één nacht werd West-Berlijn afgesloten door de Oost-Duitsers om een verdere vlucht van mensen tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te voorkomen dat de Oost Berlijners zouden vluchten naar het vrije West Berlijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tijden dat de Berlijnse gemuurd gebouwd werd, was Ulbricht het staatshoofd van de DDR. Ulbricht was een communist en woonde in Wandlitz/Berlijn. Maar de echtgenote van zijn opvolger, Margot Honecker, was een bijzonder felle communiste en destijds ook Minister, die zelfs heden nog vanuit Chili de DDR heilig verklaart. Zij vond het verschrikkelijk dat vele mensen uit haar omgeving vooral in de weekenden in het rijke Berlijn, dus in het westen, een kijkje gingen nemen. Hierbij teken ik aan dat deze mensen vrijwel allemaal altijd weer terug naar hun woningen in Oost-Berlijn keerden. 50.000 DDR-burgers uit Oost-Berlijn en omstreken werkten in West-Berlijn. Zij kregen zelfs een deel van hun loon in DM uitbetaald. En kochten hiervan o.a. westerse producten en maakten reisjes naar West-Duitsland. Dit was natuurlijk een aanval op de Aufbau des Sozialismus. Margot Honecker (een kenau !) vond het verschrikkelijk dat deze mensen aan de westerse decadentie werden blootgesteld. Mede door haar toedoen was ondertussen de top van de SED (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands) wakkergeschud. Ook de communistische partij vond dat er tegen de toeristische tripjes naar de Kurfürstendamm, etc. moest worden opgetreden. Op een gegeven moment (opdracht van bovenaf) moesten de grenswachten DDR-burgers terugsturen en kwam er links en rechts op de scheidslijn tussen de twee Berlijnen prikkeldraad te lopen. Dit was dus de eerste (simpelste) vorm van de Berlijnse Muur. Toen de scheidingslijn te duidelijk aanwezig was, vluchtten de DDR-burgers dagelijks per honderden. En toen (1961) namen Walter Ulbricht en de SED (een geheim rapport over de aanstaande bouw lag reeds enige tijd klaar) de verschrikkelijk beslissing om een betonnen muur om West-Berlijn te bouwen.

Mijn antwoord is te lang, dus het tweede gedeelte kan je bij "reactie'' lezen !