waaruit blijkt dat andrew jackson de positie en de rol van de Amerikaanse president versterkte?

Andrew Jackson de 7e president van Amerika staat bekend om zijn streven naar algemeen kiesrecht. Meer democratie dus. Tegelijkertijd (meldt de Engelse Wikipedia) versterkt hij de rol en positie van de president. Waar blijkt dat uit? en wat is er nog van over nu?

Toegevoegd na 3 dagen:
ik ben blij met de zeer uitgebreide info die ik kreeg. alleen is dit niet precies wat ik zoek. Jackson zou onder meer het kiesrecht hebben uitgebreid. je zou denken: dat betekent méér democratie. Maar waarom dan het idee dat het presidentschap -op federaal niveau- werd versterkt?
begrijp ik het goed dat de latere burgeroorlog werd geinitieerd door de (beoogde) afscheiding van een deelstaat?

Toegevoegd na 6 dagen:
ik hoop dat ik nog een reactie krijg na mijn aanvulling

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik denk niet dat ik een klip en klaar antwoord kan geven op je vraag. Wel heb ik een en ander nagelezen en drukt dat hieronder af.

Het verhaal over Andrew Jackson in de engelstalige Wiki kan tot verwarring leiden als de (nederlandse) google vertaling wordt toegepast.
Er wordt op zeker moment gesproken over South Carolina, over een bepaalde wet en het verschil van inzicht dat Andrew Jackson had. Het gaat om deze zin:

In contrast to several of his immediate successors, he denied the right of a state to secede from the union, or to nullify federal law.
Google geeft de volgende (foute en kromme) vertaling
"In tegenstelling tot een aantal van zijn directe opvolgers, het recht van een staat af te scheiden van de vakbond, of aan de federale wet teniet ontkende hij…"

Hier doelt Jackson op de Tariff of Abominations
Het lijkt mij dat dit een betere vertaling is. Zie onderstaand.
"In tegenstelling tot een aantal van zijn directe opvolgers, ontkende hij het recht van de staat South Carolina (en alle andere staten) om zich af te scheiden van de Unie(de statenbond zoals die er destijds uitzag) en waarschuwde hij met militair ingrijpen als de federale wetgeving niet werd nageleefd".

Ik denk, dat het te maken heeft met zijn inzicht ten aanzien van de federatie. De statenbond waaruit destijds de Unie bestond.

Onder Adam was er een wet tot stand gekomen die kwaad bloed zette. South Carolina kon daar niet mee leven.
De wet werd dan wel aangepast maar uiteindelijk zou South Carolina zich toch afscheiden en brak uiteindelijk de Amerikaanse Burgeroorlog uit. Jackson was toen allang overleden.
maar zie onder Amerikaanse Burgeroorlog
Oorzaken[bewerken]Diverse oorzaken lagen aan de basis: de politieke spanningen tussen de federale regering en de deelstaten, tussen Republikeinen en Democraten, economische spanningen tussen het industriële Noorden en het agrarische Zuiden of het protectionisme versus de vrijhandelsgedachte en de sociale spanningen tussen de zuidelijke slavernij en het grootgrondbezit versus de Noordelijke kleine boeren.

Ik hoop dat dit een aanzet is tot meer inzicht in wat je zoekt. Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft Andrew Jackson het kiesrecht zodanig vertrekt dat daarmee ook de positie van de zittende president in federaal opzicht werd versterkt? Hij was tegenstander van federale bemoeienis ( toch versterkte hij het federale gezag en dat lijkt een tegenstrijdigheid) met het maatschappelijke leven en gaf aan de staat Georgia volledig de vrije hand in haar politiek tegenover de Indianen. De tijdgeest zorgde voor een welkomsapplaus. Want wie was niet tegen die "moordlustige" Indianen, behalve dan het Hooggerechtshof? Ook zijn uiteindelijk opstelling t.a.v. de tariefwet pakte goed voor hem uit. Alhoewel dat niet kon voorkomen dat South Caralina zich uiteindelijk toch afscheidde. Maar dat was lang na zijn dood. Een oud zeer gevoed door de perikelen in het zuiden, dreigende afschaffing van de slavernij, zorgde alsnog voor afscheiding en was mede oorzaak voor het uitbreken van de Amerikaanse burgeroorlog.
Dit betekent niet dat die burgeroorlog is uitgebroken vanwege de afscheiding op zich. Er ware voor diverse partijen afzonderlijke redenen. Dat het federale gezag door een veelheid van maatregelen steviger in het zadel kwam te zitten had ook effecten op de zittende president. Zo begrijp ik het. In de loop der geschiedenis gebeurt er zoveel dat de effecten van toen, door mij niet te meten zijn voor nu.